Ta trapporna istället för hissen. Promenera till jobbet. Ja du har hört den förut! Men faktum kvarstår – vardagsmotionen hjälper formen på traven och ger en viktknuff i rätt riktning. Här får du 21 inspirationstips!

1. Cykla/promenera till jobbet.


2. Stig av bussen några hållplatser tidigare på väg till eller från jobbet. 


3.Ta trapporna istället för hissen.


4. Parkera bilen några kvarter bort - eller varför inte längst bort - på parkeringsplatsen när du handlar.


5. Tvätta dina fönster! Och erbjud dig att tvätta grannens till vänster. Och höger!


6. Ta en shoppingdag. Men du får bara promenera runt på stan, inte fuska med t-bana, buss eller taxi!


7. Träffa dina vänner på en promenad istället för över en fika.


8. Dansa, dansa, dansa. Sätt på hög musik och dansa loss på vardagsrumsgolvet. 


9. Skaffa en stegräknare. Det blotta faktum att du har koll på hur många steg du går retar din tävlingsinstinkt och gör att du automatiskt vill gå fler steg och slå tidigare rekord. Cirka 10 00 steg per dag är rekommendationen. Det motsvarar ungefär 30 minuters promenad. 


10. Städa! Att storstäda en normalstor fyrarummare motsvarar ett medelpass på Friskis och Svettis. Så på med träningskläderna. 


11. Låt fjärrkontrollen ligga kvar på tv:n, så att du måste resa dig upp varje gång du ska byta kanal. 


12. Sätt äggklockan på 30 minuter framför datorn. Varje gång den ringer måste du ta en minipromenad på 5 minuter. 


13. Låt bli att mejla eller ringa när du ska kontakta kollegan jobbet – gå dit istället och ta ett snack.


14. Skotta snö, klippa gräset och räfsa löv gör sitt till kilona och konditionen.


15. Spela fotboll med grannarna eller lek kull med barnen


16. Låna grannens/kompisens hund för en kvällspromenad. 


17. Bär din matkasse som om du gjorde aerobics. Bär helst lika vikt i var arm och vänd handlovarna framåt.


18. Diska för hand.

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka