Sommar, semester och ledighet och vi får lust att slänga galoscherna och slappna av. Det kanske står en bag-in-box på bordet redan vid lunch och då är det enkelt att ta ett extra glas. Men ska man hålla en bra kosthållning och hålla vikten även på semestern, är det en god idé att ta det lugnt med alkoholen. Detta inte bara för att alkohol innehåller mycket kalorier utan för att det även stannar upp fettförbränningen.

Alkohol är ett energigivande ämne precis som fett, kolhydrater och protein. En stor skillnad är dock att alkohol inte är ett ämne som kroppen behöver. En låg konsumtion av alkohol påverkar inte näringsstatusen, men om mängderna blir stora finns det framförallt två risker. Den ena risken är att energiintaget blir för stort vilket kan leda till en viktökning. Ytterligare en risk vid en stor alkoholkonsumtion är att det kan vara svårt att få i sig alla viktiga näringsämnen, framförallt vattenlösliga vitaminer och en del mineralämnen. Ju större del av energibehovet som täcks av alkohol, desto svårare blir det helt enkelt att få i sig en näringstät kost.


Alkohol är ett av de ämnen som faktiskt kan tas upp av kroppen redan i magsäcken, men största andelen tas framförallt upp i början av tunntarmen. Dricker man alkohol utan att ha ätit något innan höjs blodalkoholhalten snabbare än om man ätit något innan drickandet påbörjats. Fett och vissa sockerarter har även visat sig ha en dämpande effekt på upptaget. Vad som också är mycket intressant är att det finns en skillnad mellan könen. Kvinnor får nämligen en högre blodglukoshalt än män om de dricker samma mängd alkohol och har samma kroppsvikt. Detta beror på att alkohol framförallt löser sig i vatten och kvinnors kroppsvikt består till en relativt större andel av fett och en mindre andel vatten.


Normalt räknar man med att 1 gram alkohol ger 7 kcal. Detta innebär, som tidigare nämnts, att alkohol kan bidra till en viktuppgång. Vad som är intressant är däremot att viktökningen inte behöver bli lika stor som om samma mängd energi tillförs via kolhydrater, protein eller fett. Studier har nämligen visat att då alkohol lagts till den vanliga kosten har den till en början gett en viktökning, men därefter har vikten normaliserats medan en viktökning fortsatt för de personer som istället fick i sig samma mängd energi i from av choklad.


Förbränningen av alkohol kan inte påskyndas av motion, bastubad eller kaffekonsumtion. Det enda ämne som har visat sig kunna påverka oxidationen, omsättningen, av alkohol är faktiskt fruktos. Tyvärr saknar detta betydelse i praktiken då de mängder som man skulle behöva få i sig för att få effekt istället skulle ge diarré. Andra faktorer som påverkar förmågan att kunna förbränna alkohol är bland annat ärftligt betingade.
Intaget av alkohol enligt de svenska näringsrekommendationerna är 10 gram/dag för kvinnor och 20 gram/dag för män. I flaska lättöl, 33cl, ger ungefär 6 gram alkohol.


Måttliga mängder alkohol hos äldre män och kvinnor har dock även visat sig kunna ge en minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom jämfört med nykterister.
Vid högre ålder kan även känsligheten av alkoholen öka eftersom vätskevolymen i kroppen minskar.
Med andra ord – drick måttligt med alkohol på semestern!

 

Publicerad: 2018-05-30

Tillbaka