Under jul, nyår och när man kanske är mitt i en skön ledighet får många av oss lust att slänga alla rutiner och bara leva lite La Dolce vita. Det kanske står en mugg glögg vid soffbordet redan efter eftermiddagens långpromenad och då är det lätt hänt att ta en extra mugg av den varma söta drycken. Ska man ha ett hälsosam kosttänk och hålla vikten även under helger, är ett gott råd att ta det lugnt med vin, glögg och andra ljuva alkoholhaltiga drinkar. Alkohol innehåller mängder av kalorier och har en negativ påverkan på fettförbränningen.

Alkohol är ett energigivande ämne precis som fett, kolhydrater och protein. Den stora skillnaden är att vår kropp har absolut inget behov av alkohol för att inte få några fysiska eller psykiska brister.

                            

Om man njuter med måtta av alkoholhaltiga drycker påverkas inte vår kropp negativ men om mängderna blir för stora utsätter vi vår kropp för. En risk är att energiintaget lätt kan bli för stort som kan leda till en viktökning.

 

En annan risk man utsätter kroppen för när man dricker för stora mängder av alkohol är att vi kan missa att få i oss alla viktiga näringsämnen, till exempel vattenlösliga vitaminer och mineraler.

 

Det är bara vatten förutom alkohol som kan tas upp av kroppen redan i magsäcken men det är framförallt allt  i början av tunntarmen som alkoholen tas upp. Dricker man alkohol utan att ha någon ”mat i magen” innan höjs blodalkoholhalten snabbare känner många av oss till. Fett och vissa sockerarter kan ha en dämpande effekt på upptaget.

 

Kvinnor och mäns kroppar reagerar olika alkohol.

Kvinnor får nämligen en högre blodglukoshalt än män om de dricker samma mängd alkohol och väger lika. Detta beror på att alkohol framförallt löser sig i vatten och kvinnors kroppsvikt består till en relativt större andel av fett och en mindre andel vatten.

 

Normalt räknar man med att 1 gram alkohol ger 7 kcal. Detta innebär, som tidigare nämnts, att alkohol kan bidra till en viktuppgång.

 

Förbränningen av alkohol kan inte påskyndas av motion, bastubad eller kaffekonsumtion. Det enda ämne som har visat sig kunna påverka oxidationen, omsättningen, av alkohol är faktiskt fruktos.

Tyvärr saknar detta betydelse i praktiken då de mängder som man skulle behöva få i sig för att få effekt istället skulle ge diarré. Andra faktorer som påverkar förmågan att kunna förbränna alkohol är bland annat ärftligt betingade.

 

 

Intaget av alkohol enligt de svenska näringsrekommendationerna är 10 gram/dag för kvinnor och 20 gram/dag för män. En flaska lättöl, 33cl, ger ungefär 6 gram alkohol.

 

Måttliga mängder alkohol hos lite äldre män och kvinnor kan ge en något minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom.

Vid högre ålder kan känsligheten för att dricka alkohol öka eftersom vätskevolymen i kroppen minskar vid hög ålder.

Med andra ord – drick måttligt med alkohol och kanske är kanske till och med dags för en paus från alkohol helt och hållet efter alla sköna lata helger!

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka