Vissa dagar är tuffare än andra när träningsskorna ska tas på. Man kommer på alla möjliga olika anledningar till att inte gå och träna. Kroppen kanske värker lite och man vill helst krypa ner i soffan under en filt och kolla på film. Att gå till träningen känns plötsligt jättejobbigt och man vill inte alls. Hur ska man då tänka för att bryta ner motståndet, knyta på sig gympadojorna och dra iväg ändå?

Jag är säker på att du känner igen dig. Ibland vill man helt enkelt inte. Det kanske värker lite nånstans, man gäspar och vill bara sova eller är kanske lite för stressad för att känna att man har riktigt tid att dra iväg och träna. Dessutom känns det ju jobbigt redan i förväg när man vet hur tungt det kommer att kännas att sätta kroppen och musklerna i rörelse. "Huuu... hur ska jag ta mig ur det här nu då?", tänker man med ett stråk av dåligt samvete i bakhuvudet.

Men du ska inte försöka ta dig ur det. Det är bättre att bara göra det.

Träning är inte alltid roligt. Precis som det inte alltid är särskilt roligt att städa. Det kan vara ganska tråkigt, men det blir ju väldigt fint efteråt. Och att gå omkring och trivas i slutresultatet är motivation nog att städa, eller hur? Det är samma sak med träning - man tränar ju för att sen kunna gå omkring och njuta av slutresultatet. En vältränad kropp är som ett glänsande rent och städat rum medan en otränad och överviktig kropp skulle kunna jämföras med ett ganska stökigt rum. Vilket rum vill du helst avslappnat gå omkring och skrota i?

En författare går inte omkring och varje dag letar efter den där fantastiska inspirationen till att skriva den där boken som kommer leda honom/henne direkt till Blå Hallen för att motta Nobelpriset i litteratur ur kungens hand. En författare sätter sig ner på sin stol varje dag mellan vissa klockslag och börjar skriva. Det är så böckerna faktiskt blir av. Samma sak är det med träningen. Är man otränad är det ganska svårt att regelbundet hitta motivationen till att på lätta fötter skutta iväg för att svettas och flåsa på träningen. Därför är det heller ingen idé att sitta ner och vänta på att den kommer. Du måste skapa din egen motivation för att komma iväg till träningen. Och dyker den inte upp - gör det ändå. Bara gå iväg och gör det. Diska av den där timmen och se istället fram emot hur skönt det kommer att bli att sjunka ner i soffan med gott samvete sen! Du gör din kropp en fantastisk tjänst genom att röra på dig regelbundet - läs i listan till vänster vilka fördelar regelbunden träning faktiskt har!

De positiva konsekvenserna av träning är många. Motion motverkar en rad sjukdomstillstånd som typ 2-diabetes, blodpropp och övervikt. Risken minskar också för att du ska drabbas av vissa cancerformer, depression och demens samtidigt som risken för hjärt- och kärlsjukdomar halveras. Dessutom blir du lycklig av träning!

Så - bara gör det. Du är värd att må bra!
 

Tips för att motivera dig för träning:

* Träna på morgonen - då har du det gjort och kan slappa på kvällen.

* Köp fina träningskläder du trivs i - känner du dig fin på gymmet eller i spåret är det roligare att träna.

* Träna med en kompis - peppar ni varandra är det svårare att strunta i träningen.

* Lägg dina favoritlåtar på spellistan - träningen känns roligare med bra musik i öronen.

* Planera in träningen för veckan - lägg in den i kalendern och checka av.

* Sätt upp mål - saker du vill mäta är saker som blir av!

 

Vad händer i kroppen när du tränar?


+ Hjärtats slagvolym ökar och du får bättre syreupptagningsförmåga. När cellerna kan ta upp mer syre kan kroppen lättare ta hand om förhöjda blodfetter och stresshormoner vilket avlastar hjärtat och förbättrar humöret och sömnen.


+ Vilopulsen blir lägre.


+ Energiförbrukningen ökar.


+ Konditionen förbättras.


+ Blodsockernivån sjunker och stabiliseras.


+ Blodvolymen ökar genom fler röda blodkroppar.


+ Signalsubstanser som dopamin och serotonin frigörs vilket motverkar depression och smärta.


+ Immunförsvaret blir bättre.


+ Nybildning av celler i hippocampus förbättrar minne, inlärning och koncentrationsförmågan.


+ Antalet blodkärl i musklerna ökar.


+ Muskelstyrkan ökar vilket gör att du orkar hålla uppe kroppen ordentligt, lyfta, bära och så vidare.


+ Uthålligheten och rörligheten förbättras.


+ Hållfastheten i leder, ledband och senor förbättras.


+ En tränad person har bättre förmåga att använda fett som energikälla.


+ Kolesterolhalten minskar.

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka