Du känner säkert igen det här. Är man överviktig har man en fenomenal förmåga att, medvetet eller omedvetet, undvika att utsätta sig för avslöjande fotografering. Men att ta en bild är ett fantastiskt tydligt sätt att se med egna ögon vilket resultat du kommer att få är att ta en bild.

Fotografera dig
Börja därför med att ta fram en kamera och ta några bilder på dig själv – eller be någon av dina närstående. Göm dig inte bakom bylsiga kläder utan visa dig som du verkligen är.

Vi lovar att du kommer att ha glädje av det den dag som du har en helt annan bild att jämföra med.

Väg eller mät fettmängden
Därefter är det dags att väga sig – eller ännu hellre mäta andelen kroppsfett. Många välsorterade teknikbutiker säljer numera fettmätare för cirka 500 kr.

Om du inte har den möjligheten får vågen duga, även om den inte tar hänsyn till att samma volym muskelmassa väger mer än fett.

Mät kroppen
Ta sedan fram måttbandet och mät omkretsen runt midjan. I många fall ser man faktiskt större resultat på måtten än på vikten så hoppa inte över det här momentet.

Skriv upp alla värden. Använd gärna "Mina sidor" här på sajten. Där du får kurvor för dina värden. Använd sedan diagrammet för att varje vecka fylla i måtten kring midjan och notera din aktuella vikt.

Skriv ner målsättning
Därefter är det dags att fundera på vilken tidsperiod som är rimlig för att du ska uppnå dina mål. Även om många initialt tappar ganska mycket i vikt (främst om du väljer Rivstarten) är det orealistiskt att ha en målsättning som överstiger 1/2 kilo viktnedgång per vecka, eller två kilo per månad.

Vi rekommenderar snarare att du sätter ribban något lägre så att du istället har möjlighet att slå målsättningen.

Ritar du ditt viktdiagram för hand så markera din målvikt och dra en rät linje mellan ursprungsvikten och målvikten.

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka