Debatten om LCHF vs GI rullar vidare och Ola ger en replik på GI Viktkolls förra artikel om vad i skillnaderna ligger mellan dessa två kosthållningar.

- Jag tycker det är bra att kostfrågorna diskuteras flitigt. Men ibland får man känsla av att det finns större motsättningar mellan olika grupper än vad som är fallet i praktiken. I en del fal blir tonläget överdrivet och alltför känslomässigt. Vi får aldrig glömma att alla vi som arbetar med kostrådgivning har en gemensam agenda – att hjälpa folk att äta sunt och nyttigt.

- GI Viktkoll utgår i grunden från GI-metoden, vilket framgår av namnet. På lång sikt rekommenderar vi en balanserad kost som är rik på protein, naturliga fetter och kolhydrater med lågt GI. Som en balanserad GI-kost rekommenderar vi att ungefär en tredjedel av dagsenergin ska komma från respektive livsmedelsgrupp. Detta skiljer sig från LCHF som förespråkar att uppemot 70-80% av dagsenergin kommer från fett, varav en stor del mättat fett.

- Under kortare perioder kan dock en kost som är striktare avseende kolhydrater att föredra, det är det vi kallar Rivstarten, eller fas 1, på GI Viktkoll. När man minimerar kolhydratintaget (och istället ökar protein- och fettmängden) förändras kroppens förbränning. Istället för kolhydrater används fett som primärbränsle till kroppens muskler och organ. En strikt kolhydratskost kan också minska sockerberoende och flera andra problem.

- Den stora skillnaden mellan GI Viktkolls kostprogram och LCHF ligger i att vi ser Rivstarten som en inkörsport till en långsiktigt balanserad kost, inte som en livsstil i sig själv. Normalt rekommenderar vi att följa Rivstarten i 2-6 veckor för de som vill se snabba viktresultat, för att därefter successivt lägga till lite mer kolhydrater i kosten.

- Fördelarna med GI Viktkolls program är att man får snabba viktresultat under de första månaderna, lär sig hur kroppen fungerar och minskar eventuellt sötsug – men också att man successivt anpassar sig till en kosthållning som fungerar på lång sikt.

- Att äta en strikt LCHF kost under längre tid kan, enligt vissa rapporter, öka risken för mag- tarmproblem (pga för litet fiberinnehåll i kosten) och öka risken för diabetes, vilket är särskilt intressant eftersom syftet med en strikt kolhydratkost just är att kontrollera kroppens insulinproduktion. Problem med gallan, njurar och bukspottskörteln är andra problem som rapporterats. Några långsiktigt kliniska studier har dock inte presenterats ännu vilket är ett av skälen till att frågan om ex kolesterolvärden är otydliga.

- Jag vet att GI Viktkolls kostprogram fungerar. Det är ett enkelt 3-stegsprogram som kombinerar det bästa av snabba resultat och en långsiktig, balanserad livsstil för god hälsa.

/Ola Lauritzson, grundare av GI Viktkoll, kostrådgivare och en av Sveriges mest sålda fackboksförfattare.

 

Publicerad: 2018-04-09

Tillbaka