Det finns massor av spännande, goda och nyttiga fröer och gryner som kan göra din müsli eller gröt till ett riktigt hälsosamt alternativ. Testa dig fram och hitta din egen favorit.

Det finns massor av spännande, goda och nyttiga fröer och gryner som kan göra din müsli eller gröt till ett riktigt hälsosamt alternativ. Även vanligt havregryn är nyttigt, särskilt när det används till gröt eftersom kokningen tar fram de vattenlösliga fibrer som finns i havre och bildar en geléaktig hinna som gör upptaget i tarmen långsammare. Testa dig fram och hitta din egen favorit och använd gärna olika kryddor som kanel, nyponpulver, kardemumma och muskot för att göra det hela än mer spännande.

Nakenhavre

Nakenhavre är en form av havre utan skal som har mer smak och högre näringsinnehåll än vanlig havre. Den innehåller också mer fett, protein, E-vitamin, fosfor och magnesium. Används till gröt, i sallader, i matbröd samt istället för ris, pasta eller potatis.

Boveteflingor

Utmärkt till både müsli och gröt. Naturligt glutenfritt och lågt GI.

Quinoaflingor

Kul alternativ till müslin och med högt proteininnehåll.

Sojaflakes

Utmärkt som bas i en müsli. Glutenfritt och bra proteinvärde.


Linfrön

Utmärkt som topping till gröt eller som ingrediens i müsli. Högt innehåll av vattenlösliga fibrer som sänker GI. Giftigt i stora mängder så max en matsked om dagen. Finns också som krossade lin frön som är goda att blanda i gröt.

Solrosfrön

Perfekt som ”krydda” i både gröt och müsli. Rostade ger mer smak.

Pumpakärnor

Gott och nyttigt i müslin. Finns också som rostade som ger mer smak. Rika på zink.

Psylliumfrön, ”loppfrön”

Rolig ”krydda” till gröten. Rik på nyttiga fetter och högt fiberinnehåll.

Hampafrön

Innehåller fullvärdigt protein och massor med nyttiga mineraler och bra fetter. Utmärkt att strö över gröten eller i sallader. Finns också som olaglig sort och används då i cannabisframställning.

Chiafrön

En av de största vegetabiliska källorna för omega-3 – bara två teskedar innehåller mer omega-3 än en laxfilé, dessutom rik på kalk och antioxidanter. Strössla över gröten eller müslin eller använd som ingrediens i bakning.

Publicerad: 2016-12-23

Tillbaka