GI Viktkolls grundare Ola Lauritzson tipsar om hur man gör hälsosamma och smarta lunchval!

 

Vad är en hälsosam lunch?
Lunchen är viktig - den ska innehålla tillräckligt med energi så att vi orkar med hela eftermiddagen, samtidigt som den ska vara balanserad så att du får en så jämn blodsockerkurva som möjligt och undviker den klassiska "eftermiddagsdippen" vid 15-snåret. Ett tips är att dricka ett stort glas vatten och äta sallad innan du ger dig på den lagade maten - då minskar risken att du äter för mycket och får "lunchkoma" på eftermiddagen. Undvik bröd och välj vatten som måltidsdryck. Välj lite mer kött, fisk och kyckling och ta mindre av pasta, ris och potatismos.


Hur gör man en nyttig lunchlåda?
Lunchlåda är utmärkt för att äta nyttigt och hålla ner kostnaderna. Laga extra av middagen kvällen innan, så blir det enkelt. Rejält med kyckling eller kött gärna tillsammans med en god sallad på ex bönor/linser, quinoa eller bulgur som bara blir godare om den får stå och dra med ex olivolja, hackad lök, lime och chili.


Bör man balansera lunch och middag eller ska de två måltiderna vara ungefär lika stora?
I motsats till hur de flesta göra är det en fördel att äta en stor frukost, en lagom lunch och lite mindre middag. Ju senare på kvällen, desto lättare ska man helst äta - det är ju under dagen som du behöver energin, inte när du sover. 


Vad bör man välja för typ av lunch om man äter ute på restaurang?
Be gärna om lite extra av fisken eller kycklingen. Om du ska vara GI-strikt så byt ut pastan mot mer grönsaker. Undvik brödet och drick vatten till maten.


Hur ser svenskarnas lunchvanor ut?
Ganska bra eftersom de flesta äter lagad mat istället för sandwichar och skräpmat.


Vad äter du själv till lunch?
Väldigt varierat, men jag har som regel att alltid börja med en sallad innan jag äter den lagade maten.


Vad bör man välja på thairestaurangen?
Wokade grönsaker med strimlad kyckling eller biff är bra. Pressa över lite extra lime så sjunker GI-värdet något.
Pad thai kan vara helt ok. Men, thai-maten innehåller mer socker än vad man tror. Kan ändå vara helt ok, men håll ner lite på mängden ris som brukar vara klibbigt, ångkokt jasminris som har väldigt högt GI.


Vad bör man välja på sushihaket? 
Sashimi är bästa valet. Gärna tillsammans med skivad avokado istället för ris. Ingefära är också ett utmärkt tillval.
Sushi är ganska bra, men ofta blir det för lite fisk och för mycket ris. Sushiriset blandas ofta med socker för att det ska hålla ihop bättre.


Vad bör man välja på indiern?
Kyckling med olika varianter av kryddad yoghurtsås är bra. Hoppa över riset och det friterade brödet.
Indisk mat kan vara nyttig, men innehåller ofta också mycket olja så se upp med portionsstorleken så att energimängden inte blir för stor. De starka kryddorna kan öka förbränningen något.


Vad bör man välja i korvmojjen?
Välj bara hamburgaren och kombinera med sallad/morötter och vatten eller lightläsk så halveras kalorimängden. Gillar du korv så försök välja så köttrika varianter som möjligt, med minst 70% kött.
Hamburgertallrik är inte särskilt nyttigt om du kombinerar med pommes och läsk (ca 1000 kcal).


Vad bör man välja på pizzerian?
Kebabtallrik med sallad kan vara ett hyggligt alternativ. Pizzasalladen är också ok. Men försök undvika pizza, eller välj dina tillfällen med omsorg.


Vad bör man välja på Ica?
Pastasallad med kyckling och fetaost är ofta för mycket pasta och för lite protein. Välj istället en sallad som innehåller extra mycket kyckling, gärna blandad med quinoa, bulgur eller hela dinkelkorn istället för pasta. Det finns numera också flera nyttiga färdiglagade rätter i frysdisken som kan vara ett bra alternativ till lågt pris. Jag har själv lanserat en serie fryst mat som heter GI Boxen.

 

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka