Det är gott, somrigt – och finns garanterat i en buske eller frysdisk nära dig.

En amerikansk studie från universitetet i Arizona pekar på att hallon kan öka fettförbränningen med hela 30 procent under ett träningspass. Anledningen tros vara hallonketon, det ämne som ger bäret dess smak och doft.

En näve hallon om dagen, cirka 100 gram, är nog för att öka frisättningen av fett från fettcellerna. Bären är dessutom rika på fibrer, viktiga vitaminer och antioxidanter. De innehåller till exempel rikligt med polyfenoler, ämnen som aktivt motverkar virusangrepp, svamp och skadliga bakterier.

Hallonen behåller en stor del av sitt näringsvärde även i fryst tillstånd, så passa på att ladda upp med dessa svenska superbär för en friskare höst!

Sätt lite hallonsmak på tillvaron med något av våra härliga recept!

 

Hallonpaj 

För 8 pers

Pajdeg lagas av mjöl och matfett och har alltså ganska hög andel mättat fett. I vår deg använder vi sojamjöl, vilket sänker GI-värdet. Den här pajen har en läcker, krämig fyllning och dekoreras med färska bär. Visst kan du byta ut dem mot djupfrysta eller mot bär av andra sorter. Tänk även på att pajskalet ska svalna helt innan det fylls. Det går bra att laga skalet dagen innan det ska ätas.
2 dl sojamjöl
  100 g smör
  0,5 st vaniljstång
 
Fyllning:
2 dl vispgrädde
  1 dl kesella
  0,5 st vaniljstång
  2 tsk kanel
  2 tsk pressad citronsaft
 
Till servering:
100 g färska hallon
 
Du behöver också:
en pajform med löstagbar bottenll

1. Värm ugnen till 200°. Skåra vaniljstången på längden och skrapa ut fröna. Spara hälften till fyllningen. Mät upp sojamjölet i en bunke.
2. Skär smöret i tunna skivor (går alldeles utmärkt med osthyvel) ner i mjölet. Lägg i hälften av vaniljfröna. Arbeta snabbt ihop till en deg. Tryck degen i en pajsform med löstagbar botten. Grädda skalet i ca 15 minuter eller tills det fått fin färg. Låt skalet svalna helt.
3. Vispa grädden till fast skum. Rör ner kesella, vaniljfrön, kanel och citronsaft. Fyll pajskalet med fyllningen och dekorera med bären.

 

Publicerad: 2018-05-27

Tillbaka