Kickstarta året 2016

Med fem enkla knep är det lätt att komma igång även efter extra lång ledighet med mycket mat och dryck. Starta direkt – överskottkilona försvinner lättast i början.

”Ju fortare du börjar desto lättare är det att tappa överskottskilona som smugit sig på efter årets extra långa helger”, säger GI-boxens grundare och författaren Ola Lauritzson.

 

1. Rensa skafferiet
Rensa bort allt godis, läsk, kakor, glas och annan onyttig mat och dryck som finns kvar efter festhelgerna. Ska du äta nyttigt är det dumt att låta sig frestas av det du ska undvika. Gör det som en ritual – detta markerar starten på din viktresa. Fyll på med grönsaker, ägg, kvarg, keso och andra kalorismarta och proteinrika livsmedel. Beställ hem GI-boxens smarta matlådor så att du har nyttiga luncher och middagar. De innehåller en optimal balans av protein, nyttiga kolhydrater och bra fetter.

2. Kombinera korttidsfasta med GI
Vill du ha riktigt snabba resultat kombinera korttidsfasta med att äta GI-rätt de övriga dagarna. Den vanligaste formen av korttidsfasta, 5:2-metoden, innebär att du begränsar dig till 500 kcal (600 kcal för män) under två dagar av veckan. GI-boxens matlådor funkar bra även under fastedagarna, de innehåller alla under 500 kcal/maträtt.

3. Öka din förbränning med fettförbrännande träning
Lågintensiv träning innan frukosten (men gärna efter en kopp starkt kaffe) ökar fettförbränningen rejält. Power walk på 60 min är ett bra exempel. Kan du kombinera med styrketräning ett par gånger i veckan ger det extra effekt. Fokusera på de stora muskelgrupperna som ben, rygg och bål. Att gå till gymmet bara för att träna överarmarna ger inte någon särskild effekt på vikten. Det är bara genom ökad muskelmassa som din sk basala förbränning ökar.

4. Boosta immunförsvaret
Under vinterhalvåret är det extra viktigt att tänka på immunförsvaret. D-vitamintillskott rekommenderas, liksom zink. Som mellanmål gör gärna vitamin- och antioxidantdrinkar på gröna grönsaker (ex spenat) som du mixar med ingefära och en skvätt citronjuice.

5. Dokumentera dina resultat och dela med dig till andra
Bli din egen ambassadör och kostexpert genom att dela med dig av dina framgångar till andra. Det ökar din motivation och hjälper dig att fortsätta med dina nya goda vanor.

Gör det enkelt att lyckas – beställ hem GI-boxen färdiga matlådor redan idag. Vi bjuder på frakten för första leveransen.