Visst finns det ett samband mellan hur mycket du äter och om du går upp eller ner i vikt. Den så kallade energibalansen gäller. Fast mest som ett teoretiskt resonemang. Hur ofta har du inte hört: ”det spelar ingen roll vad du äter, bara du gör av med mer energi än du stoppar i dig så kommer du att gå ner i vikt”? Som ett teoretiskt resonemang stämmer påståendet. Men i praktiken är det värdelöst. Viktigare än hur mycket du äter är vad du äter.

Som du har lärt dig nu, har de olika livsmedlen olika påverkan på din mättnadskänsla och cellernas förmåga att lagra eller frigöra fett. Menyn styr alltså till stor del hur mycket du förbränner, och hur mycket av maten som ”går till spillo” i form av värmeproduktion (där alkohol, fett och protein är de värsta – eller i det här fallet – bästa värmetjuvarna).
Jag hoppas att du redan nu inser att de klassiska rekommendationerna, som under årtionden förfäktats av dietister och ”förstå-sig-påare”, om att du ska äta så lite fett som möjligt för att gå ner i vikt är fel. I praktiken innebär det att du ersätter den uteblivna maten med mer kolhydrater. Råden har med andra ord precis motsatt effekt till vad du önskar dig!


Samma sak gäller många av de bantningsprodukter i form av bars, pulver och lightprodukter som finns på marknaden. De flesta är fyllda med socker och tillsatser i sin strävan att hålla nere kalorimängden (från fett) men ändå smaka något. I många fall har man dessutom valt att använda fruktos som sötningsmedel, något du absolut bör undvika om du verkligen vill gå ner i vikt.


Att endast utgå från att jaga kalorier för att minska midjemåttet är dömt att misslyckas. Visst kan du gå ner i vikt av genom att sluta äta. Men det är naturligtvis ingen hållbar strategi. Redan efter några dagar är du så hungrig att du kastar dig över första bästa sockerbit för att få upp blodsockret igen. Det finns ytterligare ett skäl till att klassisk kaloribantning i praktiken alltid misslyckas: när du drar ner på det totala kaloriintaget så sjunker kroppens förbränning. Musklerna, organen och din energinivå anpassar sig efter hur mycket kalorier du äter. Ett par veckors bantning med minimalt energiinnehåll kan förvisso ge dig ett snabbt resultat, men när är du återgår till att äta som vanligt kommer du obönhörligen att gå upp i vikt. Och trist nog kommer du att gå upp mer i vikt än du tappade av den enkla anledningen att din förbränning sjunkit – och att du tappat en del muskelmassa under tiden du svälte dig själv.


Ofta leder det till desperation och nya kamper med diverse otäcka pulverersättningar. Det håller i ett par veckor för att sedan totalt misslyckas. För varje gång du åker upp i vikt brukar vågen nå ett par pinnhål högre. Att jojo-banta genom att tillfälligt strypa kaloriintaget är inte bara lönlöst – det innebär också onödigt slitage på kroppen och är ofta en väg till allvarlig fetma. Ibland är den enda utvägen att göra en magsäcksoperation.

För att sammanfatta: glöm alla gamla – och felaktiga – bantningsråd. Inse istället att riktig och god mat, rik på protein och naturliga fetter, men snål på tillsatser och kolhydrater som snabbt omvandlas till socker är det långsiktigt bästa alternativet för att du ska nå din idealvikt och må bra.

Ur "Snabblagad GI" av Ola Lauritzson

Publicerad: 2018-05-16

Tillbaka