Tycker du om att röra på dig och vill gärna förbättra din styrka och kondition. Tränar på gym för styrkan, men vara även ute i den friska klara luften som kommer nu på sensommaren och hösten.

Tycker du om att röra på dig och vill förbättra din styrka och kondition. Träna på gym för styrkan, men passa också på att vara ute i friska luften nu i slutet av sommaren och början av hösten. Det är oftast en fantastisk tid att vara i naturen.

Konditionen förbättras vid alla motionsformer där du jobbar med många muskler samtidigt, så att pulsen och andningen ökar till en nivå där det känns något ansträngande eller ordentligt  ansträngande. Förutom joggning och löpning kan du:

–         Cykla

–         Stavgå, gärna med de nya sviktande Bungypump-stavarna

–         Åka inlines

–         Simma

–         Gå i uppförsbackar

–         Gå i skog och terräng

–         Spela tennis

–         Spela fotboll

–         Träna på en hinderbana i skogen eller parken

Det som gäller är alltså att få upp pulsen och andningen så att det känns ansträngande eller lätt ansträngande. Hur snabbt du måste röra dig för att nå den nivån beror på hur bra kondition du har i dag.

Håll den högre nivån 20–30 minuter. Eller intervallträna där du växlar mellan lugna och tuffa motionsperioder (2 minuter/1 minut). Denna form av intervallträning ger mycket bra effekt

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka