Det självklara svaret på frågan är förstås att byxorna är tighta eller att spegelbilden inte motsvarar din idé om idealkroppen.

Enkelt (men inte helt tillförlitligt) är att använda en så kallad impedansmätare som med hjälp av en svag strömsignal genom kroppen uppskattar andelen fett. Impedansmätare finns i olika utföranden och kan köpas för några hundralappar och uppåt. Som andel av kroppsvikten bör mäns fettprocent ligga under 20 procent, och kvinnor under 30 procent.

Intressant nog kan du alltså vara ”fet” utan att det syns. Och det är just det dolda, det viscerala, fettet som är det farligaste. Du ser det inte med blotta ögat, men det kapslar in dina inre organ och ställer till problem. Det dolda fettet stör bland annat leverns funktion och frigör giftiga ämnen i blodet. Dessutom finns det bevis på att risken för bland annat diabetes och vissa cancerformer är högre hos de personer som har mycket viseralt fett.

För att verkligen veta om du har för mycket dolt fett fordras att man gör en kroppsscanning med magnetkamera. Men sådan utrustning är dyr och få har möjlighet att någonsin få göra en riktig kroppscanning. En fettmätning med impedansmätare kan ge en indikation. Och självklart ger midjemåttet också en vägledning (män bör ha ett midjemått på under 100 cm, och kvinnor under 88 cm).

Oavsett är det skönt att känna till att det dolda fettet inte finns parkerat i din kropp för alltid. Faktum är att det är det första du börjar bryta ner när du går ner i vikt och börjar motionera.


Slutsatsen är att en sund livsstil, med goda matvanor och rikligt med motion, är det bästa receptet för att bli av med det dolda fettet. Och det gäller oavsett om du ser smal eller tjock ut när du tittar på dig själv i spegeln.

Ur "6 kilo på 6 veckor" av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzson

 

Publicerad: 2016-11-24

Tillbaka