Sedan barnsben blir vi matade med förmaningar om hur vi bör leva. Att äta långsamt är ett vanligt råd från mormor. Men stämmer det, blir man verkligen mättare av att tugga ordentligt och äta långsamt?

”Forskning visar att det finns ett tydligt samband med hur snabbt vi äter och hur hjärnan uppfattar mättnadssignaler. Förklaringen ligger i att vi utsöndrar ett särskilt mättnadshormon som skickar signaler till hjärnan att vi är mätta.

Vi äter helt enkelt mindre när vi äter långsamt – vilket självklart påverkar hur mycket kalorier vi stoppar i oss”, förklarar kostexperten Ola Lauritzson.

 

Men Sammanhanget är komplext, i det här fallet är det i första hand ett hormon med det märkliga namnet glukagon lik peptid 1 (GLP-1) som är en nyckelspelare. GLP-1 utsöndras i tarmen och kommunicerar med hjärnan med hjälp av elektriska impulser och signalsubstanser att ”nu är det tillräckligt”. CCK eller Kolecystokinin som det heter på svenska är ett annat hormon som också är verksamt i den här processen.

 

”Som så många gånger förr ska vi alltså ta det gamla husmorsknepen på allvar. I det här fallet kan ett så enkelt råd som att sitta ner i lugn och ro, tugga ordentligt och äta långsamt vara ett smart sätt att gå ner i vikt. Att använda små tallrikar och bara ta en servering är andra enkla tips på samma tema”, säger Ola Lauritzson.

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka