Höst- och vintersäsongen är här. Och med mörkret känner sig många trötta, snuviga och hängiga. Här kommer listan på mat som är extra bra för att du ska hålla dig pigg i vintermörkret.

”Att vi blir tröttare när det är mörkt är helt naturligt, nivåerna av melatonin ökar. Det vill säga samma hormon som gör oss sömniga. Vi behöver helt enkelt sova mer när det är mörkt ute. Men även D-vitamin spelar en stor roll för att vara pigg och hålla höstförkylningarna på avstånd. Därför är det extra viktigt att tänka på att äta D-vitaminrik kost under vinterhalvåret”, säger kostrådgivaren Ola Lauritzson.

D-vitamin bildas naturligt i huden när den exponeras för solljus. Men D-vitamin finns också i många vanliga livsmedel. När vi inte får så mycket solljus på oss är det därför extra viktigt att äta D-vitaminrätt under vintersäsongen.

Här kommer en lista på mat som är rikt på D-vitamin:

·      Lax

·      Makrill

·      Tonfisk

·      Strömming / sill

·      Fiskleverolja

·      Nötkött

·      Mejeriprodukter (som ofta är D-vitaminberikade), ex mjölk, fil och yoghurt

·      Ägg (äggula)

·      Kantareller

Mild D-vitaminbrist är ganska vanligt hos många nordbor, särskilt om man är vegetarian eftersom vitaminet i första hand finns i animaliska produkter (kantareller är ett intressant undantag). Trötthet är ett vanligt symptom, men också nedsatt immunförsvar. Många upplever att de håller höst- och vinterförkylningar på avstånd genom att äta D-vitamintillskott.

Men lagom är alltid bäst. Precis som många andra fettlösliga vitaminer kan man överdosera. Och alltför stora doser blir D-vitamin skadligt för kroppen.

”Försöker du äta rikligt med ägg och fisk och samtidigt passar på att smita ut när solen visar sig så behöver du inte vara rädd för D-vitaminbrist. Men känner du onormal trötthet och vet med dig att slarvar med maten eller inte är ute särskilt mycket kan det vara en bra idé att kolla upp dina D-vitaminprover hos en läkare som tar ett enkelt blodprov”, avslutar Ola Lauritzson

Publicerad: 2018-09-20

Tillbaka