Trött, huvudvärk eller lättirriterad? Det kan bero på järnbrist – något som drabbar upp till var tredje kvinna.

Trött, huvudvärk eller lättirriterad? Det kan bero på järnbrist – något som drabbar upp till var tredje kvinna

Trött, huvudvärk eller lättirriterad? Det kan bero på järnbrist – något som drabbar upp till var tredje kvinna. Nu lanseras en ny tjänst, OneLab, som gör det lätt att själv hålla koll på ditt järn-värde, liksom ett tiotal andra viktiga hormoner och blodvärden.

Järnbrist är vanligt bland kvinnor. Forskare uppskattar att var tredje svensk kvinna i fertil ålder och varannan tonårsflicka har brist på järn, de flesta utan att veta om det. Det är inte alltid så lätt att känna igen symptomen eftersom de ofta kommer gradvis och går i skov. Försämringen går ofta så sakta att man inte alltid reagerar och kopplar det till järnbrist.

Problemen uppstår när det inte finns tillräckligt med järn för att producera det nödvändiga hemoglobinet. För att kroppen ska kunna få tillräckligt med syre behövs röda blodkroppar som innehåller hemoglobin. Hemoglobinet binder och transporterar sedan syret i vår kropp. Om kroppen har brist på järn bildas inte tillräcklig med röda blodkroppar och det i sin tur leder till sämre syresättning, så kallad anemi eller blodbrist.

De vanligaste symptomen på blodbrist är orkeslöshet, yrsel, huvudvärk, hjärtklappningar eller sus i öronen.

Vanliga orsaker till blodbrist är riklig mens vilket tär på kroppens järndepåer eller att man slarvar med maten. Vid högre ålder är det också svårare att ta upp järn från maten. Att fylla på kroppens järndepåer kan ta lång tid, upp till ett halvår.

En ny studie som forskare vid Sahlgrenska akademin i Göteborg gjort visar också att fysisk hårdträning för kvinnor kan leda till järnbrist. Fynden var oväntade eftersom elitidrottare ofta har en bra kosthållning och dessutom färre blödningsdagar vid menstruationen. Anledningen tros vara att träning utlöser en inflammatorisk reaktion som gör att järnupptaget i tarmen blockeras.

”Järnbrist kan motverkas genom att äta järnrik mat såsom blodpudding, lever, havregryn, spenat, grönsaker och framförallt rött kött. Vid behov kan även järn tas som kosttillskott”, säger kostrådgivaren Ola Lauritzson.

Men det är också viktigt att ibland kolla upp sina värden genom ett blodprov, speciellt om man tror sig lida av järnbrist eller har symptom.

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka