Att träning är bra för hälsan och midjemåttet känner alla till. Men det som många inte vet är att den mesta fettförbränningen faktiskt sker efter träningspasset, särskilt om du tränar under en lite längre tid.

När du motionerar används både fett och kolhydrater för att försörja kroppens muskler. Ju intensivare träning desto större andel kolhydrater används eftersom kolhydraterna är de som snabbast omvandlas till energi.

När du tränat tillräckligt länge tömmer du kroppens kolhydratslager, den så kallade glykogenreserven. När den är tömd tar det ca ett dygn att fylla på kolhydratdepåerna igen. Och det är under den tiden som fettförbränningen är extra hög.

Föreställ dig att du promenerar i rask takt med lutning (6 km/h med 5 graders lutning). Efter 1,5 timme har du gått knappt 1 mil och under tiden förbränt ca 20 gram fett beroende på din vikt. Du konstaterar snabbt att det ju inte är särskilt mycket med tanke på hur länge du traskat – ungefär en portionspåse chips.

Den goda nyheten är att förbränningen fortsätter efter din träning. Under det kommande dygnet summerar din förbränning till ungefär 100 gram fett, även om du ligger helt stilla efter ditt motionspass. Det är riktigt goda nyheter för alla som vill gå ner i vikt.

Så träning, särskilt om du blandar mellan styrketräning och konditionsträning, ger goda resultat på midjemåttet. Inte så mycket just under passet, men väl desto mer efteråt!

Ur "6 kilo på 6 veckor" av Ulrika Davidsson och Ola Lauritzson

Publicerad: 2018-02-02

Tillbaka