När det diskuteras om mat och vikt förekommer ofta två olika begrepp, nämligen energitäthet och näringstäthet. Nu är det dags att klargöra skillnaden mellan dem, för det är en betydande skillnad.

Vi börjar med det förstnämnda, energitäthet. Vad innebär detta? Energitäthet handlar om hur mycket energi ett livsmedel bidrar med per 100 gram. Ett livsmedel med en mycket hög energitäthet är exempelvis olja. Det spelar ingen roll om det är oliv-, raps-, majs- eller jordnötsolja. Alla dessa olika varianter av olja har en mycket hög energitäthet. Fett är det makronäringsämne (energigivande näringsämne) som ger mest kalorier per 100 gram. Via fett får vi i oss 900 kcal/100 gram jämfört med protein och kolhydrater som bara bidrar med hälften, omkring 400 kcal/100 gram. Livsmedel som är rika på fett är exempelvis smör, grädde, fet fisk mm. Vill du minska i vikt kan det därför vara bra att vara medveten om vilka livsmedel som har en hög energitäthet. Du kan fortfarande äta dessa livsmedel, eftersom vissa av dem är väldigt näringsrika, men tänk på mängderna. Vill du minska i vikt visar övervägande forskning på att du måste hamna i kaloriunderskott för att lyckas tappa i kilo. Du måste göra av med mer kalorier än vad du stoppar i dig via maten. Därför kan det underlätta betydligt om du väljer mat som inte har så hög energitäthet (men glöm då för tusan inte att den ska ha hög näringstäthet också!).

Tänk också på att äta livsmedel som ger en hög och snabb mättnad. Gör du det hinner du inte få i dig så mycket kalorier innan du upplever en tillfredsställande mättnadskänsla. För personer som vill gå upp i vikt kan det underlätta att istället välja livsmedel med en hög energitäthet, det ökar chansen för att du får i dig mycket kalorier genom en liten mängd mat.

Nu över till nästa begrepp som cirkulerar när mat diskuteras, näringstäthet. Näringstäthet talar om hur mycket näring det finns i ett visst livsmedel eller i en hel måltid. Här får du reda på hur mycket vitaminer, mineraler, antioxidanter etc maten innehåller, hur bra maten är ur näringssynpunkt. Mycket av det vi anser är nyttigt har en hög näringstäthet. För att ge lite konkreta exempel är livsmedel som fisk, ägg, avokado, bär, rotfrukter, frukt och nötter råvaror med en hög näringstäthet. Bullar, kakor, godis och läsk är exempel på motsatsen, alltså mat som har en låg näringstäthet. Detta är livsmedel som främst ger oss mycket energi, utan mycket näring. I dagligt tal kan dessa lite slarvigt kallas för livsmedel som ger oss ”tomma kalorier”.

Näringstät mat är viktigt för en hälsosam livsstil. Mat som tillhör denna kategori får oss att må bra och prestera bättre. Näringstät mat är bra för alla, oavsett ålder, kön, vikt, längd, frisk, sjuk

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka