Vad händer egentligen när vi strikt begränsar intaget av kolhydrater i kroppen? Svaret är lika enkelt som välkommet – vi börjar bränna fett. Vi gå in i så kallat ketos.

Fenomenet kallas ketos och uppträder när vi under en kortare tid strikt begränsar intaget av kolhydrater i kosten – utan några andra egentliga begränsningar vad gäller proteiner, fett eller kalorier. Hur strikt man ska vara är individuellt, men för de flesta inträffar fenomenet när man äter färre än 20 till 40 gram kolhydrater per dag.

Hur ketos fungerar

För att uttrycka sig bildligt kan man säga att kroppen har två förbränningsmotorer. Dels en som drivs av kolhydrater, dels en som drivs av fett och till viss del proteiner (lagrade som muskler). Kroppen kan lagra kolhydrater i levern i form av glykogen. Denna räcker i ungefär två dagar. Sedan är den slut (under förutsättning att vi inte fyllt på med mer kolhydrater, förstås).

Färre kolhydrater - ketos

Det är då den verkligt effektiva fettförbränningen  sätter igång – trots att vi får äta i princip obegränsat med mat som vi traditionellt inte förknippar med att gå ner i vikt. Man brukar säga att kroppen går in i fettförbränningsstadiet.

 

 

 

 

 

Kolhydratsfasta ger ketos 

Kolhydrater är den mest lättnedbrytbara energiformen i kroppen, eller mest högoktaniga bränslet, om du så vill. Den ger oss snabbt energi men varar inte särskilt länge. Fett och protein, däremot, är mer komplicerat för kroppen att omvandla till energi som kan användas av musklerna, hjärnan och de inre organen. Kroppen måste arbeta hårdare och processen i sig kräver energi för att hända.

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka