Är frukt förträffligt eller förbjudet? Är rödbetor LCHF-rätt? Är råris GI-riktigt? Vi listar de viktigaste skillnaderna mellan de två populära dieterna - GI och LCHF.

LCHF

Står för Low Carb High Fat, alltså lite kolhydrater och mycket fett.

Så fungerar det:
Metoden fungerar särskilt bra för viktnedgång. Kolhydrater är det lättast tillgängliga bränslet för kroppen. Men när kolhydrater inte finns i kroppen använder den kroppsfett som sin primära energikälla i stället.

Om maten:
Undvik all socker och stärkelse. Ris, pasta, bröd, potatis och frukt är förbjudet.
Ät naturligt fett tills du är mätt. Grädde, smör, olivolja och kött får ätas i obegränsad mängd.
Ät när du är hungrig och vad du vill från de livsmedel som är tillåtna enligt. Du behöver inte räkna kalorier.
Du får äta mycket grönsaker, men inte sådana som växer under jord som morötter, rödbetor och potatis.

Det här händer i kroppen:
När man äter LCHF bildas ketoner i kroppen som används som kroppens bränsle eftersom kolhydraterna inte räcker till. Detta ger stabilare blodsocker och en kraftigt ökad fettförbränning.

Ät så här:
Ofta behöver du bara äta tre gånger om dagen då hunger och sötsug brukar försvinna helt.

Tillaga så här:
Du får tillaga din mat som du själv vill. Det är helt okej att steka, koka och ugnsbaka. Gärna i smör och olja.

Populär LCHF-mat:
Hela köttbitar, smör, grädde, creme fraiche, keso, ost, broccoli, blomkål, hallon, blåbär, nötter i begränsad mängd, avokado, grönsaker som växer ovan jord.

GI

Hälsosam fryst mat med lågt GI hos oss på GI-boxen.

Står för glykemiskt index och är ett mått på hur olika livsmedel påverkar vårt blodsockervärde.

Så fungerar det:
Framförallt är det typen och mängden kolhydrater i livsmedlet som påverkar GI-värdet. Livsmedel med lågt GI kallas också för långsamma kolhydrater och de är bättre än livsmedel med snabba kolhydrater. Söta produkter som godis och saft innehåller exempelvis mycket snabba kolhydrater.

Om maten:
Fungerar för dig som vill äta mer fritt, men fortfarande må bra och vara hälsosam. Du har fler råvaror att välja bland än med den striktare LCHF-kosten. GI-metoden hjälper särskilt människor som vill hitta en långvarig kostlösning och minska sitt sötsug.
Satsa på kolhydrater av hög kvalitet som bönor, linser, quinoa eller frukt. Begränsa intaget av pasta, bulgur och bröd.
Du kan äta lite mättat fett men inte för mycket. Prioritera hellre enkel- och fleromättade fetter från olivolja, frön och nötter.
Varje måltids totala näringsinnehåll ska komma från en tredjedel protein, en tredjedel fett och en tredjedel långsamma kolhydrater.
Du får äta rotfrukter, men i mindre mängd.

Det här händer i kroppen:
GI-kost hjälper dig hålla en jämn blodsockerkurva. Maten du äter motverkar en överproduktion av insulin. Du håller dig mätt länge och får mer energi.

Ät så här:
Det är viktigt att äta på regelbundna tider och att äta mellanmål för att hålla ett jämnt blodsocker.

Tillaga så här:
Ju mindre tillagad din mat är, desto lägre är GI-värdet. En rå morot har lågt GI, en kokt morot har högre GI.

Populär GI-mat:
Kött i alla former, ägg, olivolja, nötter, bönor, linser, quinoa, dinkel, råris, osötat bröd med hela korn, fullkornsprodukter, frukt, alla slags grönsaker och rotfrukter.

Källor: Ola Lauritzson, GI-expert och författare, och Andreas Eenfeldt, allmänläkare som driver LCHF-bloggen Kostdoktorn.

Publicerad: 2017-08-10

Tillbaka