Välj smarta livsmedel som mättar bäst i förhållande till sitt kaloriinnehåll. Här kommer en lista vanliga livsmedel som gör livet lite enklare för dig!

Mat med stort vätskeinnehåll ger oftast snabbare mättnadskänsla - till färre kalorier. Se till att täcka delar av vattenbehovet med rätt kost, så behöver du inte bekymra dig över vätskebrist. Och antagligen blir du både mättare och slankare på kuppen!

Här är livsmedlen med högst andel vatten:

Huvudsallad 95%
Spenat 94%
Blomkål 92%
Rödkål 92%
Paprika röd 91%
Honungsmelon 90%
Grapefrukt 90%
Papaya 88%
Ananas 86%
Apelsin 86%
Blåbär 86%
Grönkål 85%
Päron 84%
Torsk 82%
Potatis 79%
Hummer 79%
Musslor 79%
Fläskfile 76%
Hälleflundra 75%
Majskorn 75%
Kycklingbröst 75%
Ägg 75%
Biff av nötkött 74%
Avokado 74%
Mungbönor kokta 73%
Linser kokta 72%
Skinka rökt 72%

Givetvis väger andra faktorer in om du vill gå ner i vikt. Mat med hög fiber – och proteinhalt gör att du håller dig mätt längre. Och den som inte behöver småäta mellan målen brukar i regel bli av med oönskade extrakilon.

Fiberrik mat, som exempelvis grönsaker, baljväxter och frukt, har en dokumenterad god effekt på tarmfloran. En viktig hälsofaktor som också är gynnsam för en lyckad viktnedgång.

Magert kött, fågel, fisk och skaldjur är exempel på mycket bra proteinkällor. De mättar effektivt per kalori och kan dessutom öka energiförbrukningen, eftersom kroppen förbrukar en fjärdedel av proteinets energiinnehåll för att omsätta det till energi.

Publicerad: 2017-12-19

Tillbaka