En promenad om dan håller doktorn borta! Forskning visar att en enkel promenad kan göra under för din hälsa. Här är 8 goda skäl till att hoppa upp ur TV-soffan och ta dig ut runt knuten.

Promenader...

1. är bästa medicinen för ditt hjärta.
Om du promenerar i raskt tempo i minst 30 minuter om dagen minskar du risken att få välfärdssjukdomar som hjärtbesvär, diabetes och stroke. Om du har svårt att klämma in en halvtimmes promenad i din dagsrutin så försök att få in det naturligt i din vardagsmotion under dagen. Gå av en station tidigare från din ordinarie busshållplats eller tunnelbanestation, ta trapporna istället för hiss eller rulltrappa osv.

2. minskar risken för bröstcancer.
Att promenera, även om det bara blir någon timme i veckan, minskar risken för bröstcancer enligt en studie i Journal of the American Medical Association. Tanken är att promenaderna minskar ditt kroppsfett som är kopplat till östrogenhalten. Studien har gjorts på 74 000 kvinnor mellan 50-79 år. De kvinnor som lyckades få ner sin vikt med promenader minskade risken för bröstcancer med 30 procent. Om kvinnan fortsatte vara överviktig minskade ändå de promenerande kvinnorna sin bröstcancer med 10-20 procent. 

3. hjälper dig att sova bättre.
En rask promenad på eftermiddagen ger bättre nattsömn. Promenaden sätter nämligen igång ”må bra”-hormonerna i din kropp som till exempel serotonin, som i sin tur gör dig avslappnad. Man har också funnit att ökningen av kroppstemperaturen signalerar till hjärnan att sänka temperaturen senare, vilket framkallar sömnighet. 

4. minskar risken för smärta och värk.
För nio år sedan började maratonlöparen Danny Dreyer införliva idéer som tai chi, yoga och pilates i sitt promenerande. Genom att medvetet använda avslappningsmetoder fick han kroppen att gå i en mer symmetrisk och mjukare gång, vilket resulterade i mindre belastning på knän och leder. Människor som anammade samma koncept fick mindre skador och mindre värk, och idag vet man att mjukt gående hjälper att minska värk och får hela kroppen att må bra.

5. gör dig glad.
Att promenera kan minska depression, oro och stress. Endast 30 minuters promenix kan få dig att må bättre när du känner dig nere. Om du går i 90 minuter per dag i fem dagar i veckan får du den högsta dosen av endorfiner (kroppens ”må bra”-hormoner) enligt en amerikansk studie. Det är samma mängd endorfiner som en avancerad löpare får.

6. gör dig smalare.
En timslång promenad om dagen kan reducera din vikt ordentligt. Studier har visat att en kvinna som går en timma om dagen i fem dagar i veckan - och samtidigt bara konsumerar 1500 kalorier per dag – förlorar runt 12 kilo på ett år. Varför promenader fungerar så bra är för att ju hårdare och svårare din träning är desto större är chansen att du maskar och struntar i den. Men promenader är enkelt, det kan ske i stort sätt var som helst, och du behöver ingen avancerad utrustning.
Dessutom är det trevligt att vara ute och gå med sina vänner, och då får du flera positiva effekter.

7. håller åldersrelaterade sjukdomar borta.
Flera studier har visat att promenader på bara 45 minuter i veckan håller ålderssjukdomen Alzheimers borta. Att ta regelbundna promenader håller hjärnan igång och har också visat sig ge nöjdare och gladare åldringar. Speciellt bra effekter fick man när åldringar promenerade tillsammans och samtalade, det ökade den mentala förmågan.

8. skyddar ditt skelett.
En halvtimmes promenad tre gånger i veckan gör underverk mot benskörhet. När du går använder du 95 procent av dina muskler och du pressar på det sättet dina ben att bli starkare för att kunna hantera trycket från den stora muskelmassan.

Publicerad: 2016-12-23

Tillbaka