När man satsar på att gå ner i vikt är det viktigt att man inte glömmer bort att få sig livsviktiga vitaminer och mineraler. Man kanske inte förknippar sallad med så mycket näring, men faktum är att det finns.

Alla salladstyper är kalorisnåla, med lågt innehåll av fett och protein. Men när det gäller mineraler och vitaminer skiljer sig sorterna åt. 
Ju starkare färg, desto större vitamin- och mineralinnehåll kan du förvänta dig. En bra tumregel att ta till när du är villrådig i grönsaksdisken.
Det ger också isbergssalladen en ganska låg placering på näringslistan, här är några salladsorter värda en plats i skålen:


Spenat
De mörkgröna bladen är laddade med folat samt vitaminerna C och K.
Folat är jämförbart med folsyra och toppen för dig som planerar att bli gravid. C- och K-vitamin är toppen för att boosta ett trött immunförsvar.
Varva spenat med mango, koriander, rödlök och quinoa!


Ruccola
Den smakrika ruccolan är laddad med lutein och zeaxantin, två karotener som har visat sig kunna motverka åldersrelaterade ögonsjukdomar.
Toppen till mozzarella, tomat och balsamicovinäger!


Röd sallad
När bladen är rödtonade, som exempelvis sorten lollo rosso, indikerar det också att vitaminerna A och K finns i grönsaken.
A-vitamin är bra för hud, skelett och immunförsvaret. Det förbättrar också mörkerseendet.
Prova att blanda med päron, blåmögelost och valnötter!

Publicerad: 2016-12-23

Tillbaka