Hur man ska äta för att gå ner i vikt, upp i vikt, bygga muskler eller träna upp sin kondition? Ola Lauritzson lär dig hur man gör!

Hur lägger man upp sin kost på bästa sätt om man vill bygga muskler? Hur kan en bra matdag se ut?
Tänk på att äta en bra kombination av såväl kolhydrater som protein. Och träna effektivt. För att få maximal kraft försök äta ca 1,5 timme innan du tränar. Då hinner maten omvandlas till energi lagom till träningen. Om du tränat riktigt hårt är det också en fördel om du fyller på med energi direkt efter träningen - då återhämtar du dig snabbare och hjälper musklerna att växa. 

Hur lägger man upp sin kost om man vill gå ner i vikt? Hur kan en bra matdag se ut?
Om viktminskning är ditt främsta mål så är det en fördel att minska mängden kolhydrater och framför allt de som snabbt omvandlas till socker, dvs har högt GI. Satsa på lågintensiv träning och ganska långa pass, ex jogging. På kort sikt är den typen av träning mest effektiv för att att gå ner i vikt. På längre sikt är det dock en fördel om du också ökar kroppens muskelmassa genom styrketräning - då ökar den sk basala förbränningen.

Hur lägger man upp sin kost om man vill gå upp i vikt? Hur kan en bra matdag se ut?
Se till att öka mängden mat så att energiinnehållet (antalet kalorier) ökar. Du behöver inte äta onyttigt för att gå upp i vikt, satsa istället på energität mat och större portioner, och kombinera med styrketräning så att du ökar muskelmassan.

Måste man helt utesluta kolhydrater för att gå ned i vikt? Hur kan en bra matdag se ut?
Nej absolut inte, men du bör undvika de kolhydrater som snabbt omvandlas till socker och därmed påverkar blodsocker och insulinmängden i kroppen. Satsa hellre på att äta mer proteinrika livsmedel som fisk, ägg, kyckling och kombinera med grönsaker.

Vad bör skilja sig i kosten en dag då man bara tränat bikram yoga i jämförelse med 75 min army training?
Två bra träningsformer! För bikram är det extra viktigt att dricka rejält eftersom du svettas så mycket. Salt och mineraltillskott kan vara en fördel. Efter 75 min army training har du i princip tömt hela kroppens glykogenlager (kolhydratlager) och därför är det bra om du snabbt fyller på efter träningen. En banan och proteinshake kan vara ett enkelt sätt att få i sig energi om det dröjer mer än 1 timme innan du äter vanlig mat.

Hur stor betydelse har kosten för viktuppgång och viktnedgång i förhållande till träning?
Mycket viktig. Det är väldigt svårt att förändra vikten om du inte också justerar maten, särskilt om du vill gå ner i vikt. Kroppen är förbluffande energieffektiv. Som exempel är det bra att veta att en starköl motsvarar ungefär 30 minuters hård cykling, översatt till kaloriinnehåll/förbränning.

Bästa knepet för att undvika sockerfällor som glass och godis? Vad kan man äta i stället?
Det enklast knepet är att börja läsa på innehållsförteckningen - ofta finns det socker i saker som man inte tror. Ett exempel är bröd och flingor som innehåller massor med socker eller andra kolhydrater som omvandlas till socker. Genom att minska på det så blir också suget efter söta produkter som glass och godis mindre. Fördel om du kan undvika alla andra produkter som är söta i smaken, även om de inte innehåller vanligt socker, exempelvis light läsk. Just den söta smaken triggar igång suget efter mer socker. För en del kan det funka att bestämma sig för att bara äta ex glass och godis en dag i veckan - då undviker man slentrianätandet mitt i veckan.

Bästa knepet för att undvika chips och flott? Vad kan man äta istället?
Ett förslag är att se till att inte vara hungrig när du vet att det bjuds på chips. Då blir det mycket lättare att tacka nej. Tänk också på att alkohol ökar risken att äta onyttigt, inte minst dagen efter. Alkoholförbränningen sänker nämligen blodsockernivån - och de är just när vi är trötta och har lågt blodsocker som suget är som störst.

 

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka