Grön, svart, vit eller röd – oavsett vilken kål du lägger på tallriken är det bra smalmat med extra mycket näring!

Just nu är det lätt att få tag i färsk, krispig kål i grönsaksdisken. Det är  också lätt att odla vissa kålsorter själv. Till exempel grön- och svartkål kan odlas mitt i sommaren och skördas långt in på vintern. Listan över varför du ska äta mer kål kan bli i princip hur lång som helst:

• Hela familjen kålsorter är ovanligt näringstät – men ändå kalorifattig.
• Den innehåller glukosinolater, en grupp svavelämnen som kopplas ihop med bättre hälsa.
• Kål anses bland annat antiinflammatoriskt och stärkande för hjärthälsan.
• Svavelämnena i kål kan skydda mot vissa cancerformer.
Det är alltså ingen slump att den ena kålsorten efter den andra utropas till supermat – först ut var broccolin och nu är det grönkålen som hyllas unisont. Den senaste uppstickaren heter svartkål och är en korsning mellan grönkål och savojkål. Det finns numera också en lila brysselkål som har en något snällare smak än den gröna, som kan vara lite bitter. Generellt sett är de flesta kålsorter också rika på vitaminerna C och K, betakaroten samt järn.

Psst! Visste du att brysselkål kräver mer energi att smälta än vad den ger? Så kallade negativa kalorier.

Publicerad: 2018-02-19

Tillbaka