Ingredienslistan på ett ”riktigt” knäckebröd är förbluffande kort: Rågmjöl, vatten, jäst och lite salt.

Eftersom jäsningen är så lång – minst tre timmar – blir sockerinnehållet också extremt lågt. Till skillnad från de flesta brödsorter hittar du inget tillsatt socker, sirap, konserveringsmedel eller andra konstiga tillsatser i ett klassiskt knäckebröd. Personligen tror jag just att det är enkelheten i receptet som gör att så många gillar knäckebröd.

Men som i alla sammanhang finns det undantag. Knäckebröd kan ju bakas på i princip vilket mjöl som helst och innehålla lite av varje. Så länge som brödet är torrt och krispigt så brukar vi kalla det just knäckebröd. Samma sak gäller skorpor. I motsats till vad många säkert tror så brukar de inte vara särskilt nyttiga, även om de också är krispiga i sin form (de flesta bakas på en vetedeg med tillsatt socker och är alltså precis som en vetebulle, fast torrare).

Allt sedan jag började skriva böcker om mat och hälsa så har jag svarat på tusentals frågor om det finns några bröd som är okej att äta när man följer GI-metoden. Mitt vanliga svar är att man kan välja ett osötat fullkornsbröd med hela korn, exempelvis ett klassiskt tyskt rågbröd, alternativt ett osötat surdegsbröd bakat på rågmjöl. Sanningen är att jag – delvis av okunskap – avrått från just knäckebröd eftersom en del av dem faktiskt har förvånansvärt högt GI.

För en tid sedan inledde jag ett samarbete med Leksands Knäckebröd. De tog kontakt med mig för att få mina synpunkter på hur just deras knäckebröd står sig i förhållande till andra när det kommer till olika hälsoaspekter. Efter att ha studerat ingrediensförteckningar, besökt deras tillverkningsanläggning och lärt mig hur ett klassiskt knäckebröd tillverkas har jag numera delvis ändrat uppfattning om just knäckebröd – och kan med gott samvete rekommendera det i en balanserad GI-kost så länge som det handlar om ett knäckebröd bakat på klassiskt vis med de ingredienser som hör hemma i ett ”riktigt” knäckebröd.

Jag skulle vilja gå så långt som att säga att ett traditionellt knäckebröd är avsevärt bättre än de allra flesta brödsorter vi hittar i en vanlig butik. Dels för att ingredienserna är så naturliga som de kan bli, dels för att vi normalt äter en betydligt mindre mängd knäckebröd än vanligt bröd om man ser till vikt och volym (en vanlig brödskiva innehåller ca 20 gram kolhydrater, en knäckeskiva ungefär hälften).

Syftet med det här sammarbetet är att ge inspiration till goda, nyttiga och enkla tillbehör som passar bra till just knäckebröd, och som fungerar bra för dig som vill äta hälsosamt eller rent av gå ner i vikt.

Personligen har knäckebröd fått en renässans i mina ögon. Förutom att det är gott med bara några skivor lagrad ost och en gurkskiva så finns det massor av läckra tillbehör att välja mellan. Och användningsområdena är faktiskt många fler än vad jag tidigare själv föreställt mig; Som festliga snittar till en drink, som tilltugg i TV-soffan, eller istället för baguett till soppan. Eller varför inte göra en pizza på knäcke – gott och garanterat nyttigare än när du köper på pizzerian. Du kan till och med göra en varm knäckebrödsmacka! Bara fantasin sätter sina gränser.

Låt dig väl smaka!

/ Ola Lauritzson

Publicerad: 2016-11-24

Tillbaka