GI Viktkoll-gurun Ola Lauritzson gick ner 14 kilo med GI-metoden. Här är hans bästa råd till dig som just påbörjat din viktresa.

 

1. Fotografera och dokumentera

Är man överviktig har man en fenomenal förmåga att, medvetet eller omedvetet, undvika att utsätta sig för avslöjande fotografering. Börja därför med att ta fram en kamera och be någon ta några bilder på dig själv. Göm dig inte bakom bylsiga kläder utan visa dig som du verkligen är. Jag lovar att du kommer att ha glädje av det den dag som du hoppar i badkläderna och stolt visar upp dina framsteg för andra!

2. Väg och mät

Därefter är det dags att väga sig – eller ännu hellre mäta andelen kroppsfett. Många välsorterade teknikbutiker säljer fettmätare för runt 500-lappen. Om du inte har någon får vågen duga, även om den inte tar hänsyn till att muskelmassa väger mer än fett. Ta sedan fram måttbandet och mät omkretsen runt magen och eventuellt kring stussen och låren. I många fall ser man faktiskt större resultat på måtten än på vikten, så hoppa inte över det här momentet. 

3. Skriv ner din målsättning

Nu är det dags att fundera på vilken tidsperiod som är rimlig för att du ska uppnå dina mål. Även om många initialt tappar ganska mycket i vikt (främst under fas 1) är det dumt att ha en målsättning som överstiger 0,5 kilo viktnedgång per vecka, eller två kilo per månad. Jag rekommenderar snarare att du sätter ribban något lägre, så att du istället har möjlighet att slå målsättningen.

4. Skriv upp alla värden

Ritar ett eget viktdiagram, markera din målvikt och dra en rät linje mellan ursprungsvikten och målvikten. Använd sedan diagrammet för att varje vecka notera din aktuella vikt och följa hur du lyckas i förhållande till din målsättning. Samma sak kan du göra med måtten kring magen och låren i ett separat diagram. Lycka till!

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka