Duka upp med nyttiga tilltugg du kan njuta av med gott samvete. Kostexperten Ola Lauritzson guidar dig till bästa valen.

Det finns bättre och sämre alternativ för dig som vill unna dig något gott då och då, men ändå hålla midjemåttet i schack. Här är Ola Lauritzsons lista på nyttiga alternativ till chips och lösgodis.

Torkad frukt
Mango, aprikoser och fikon är några torkade favoriter som går att köpa i vanliga affärer och som är helt naturliga. Mullbär, goiji och physalis är några mer exotiska varianter, ofta kallade superfruits för sitt höga innehåll av antioxidanter. Däremot bör du se upp med ”naturgodis” och vissa former av torkad frukt som läggs i sockerlag för att bli mjuka, som torkad ananas, blåbär och tranbär (för att de ska bli saftiga fyller man dem ofta med sockerlösning). Kolla på innehållsförteckningen och välj bara produkter som är helt naturliga. Och försök hålla dig till några stycken. En torkad aprikos innehåller lika mycket socker som en färsk motsvarighet – och som du vet är det lätt att äta väldigt många. Undvik helt dragerade produkter som ofta täcks med ”yoghurt” – massor av tillsatt socker.

Nötter
Utmärkt naturgodis om du väljer naturliga eller torrostade varianter. Håll dig till en näve, ca 40 gram, annars blir det lätt för mycket kalorier (40 gram motsvarar ca 200 kcal).

Kokosflarn
Kokos har verkligen fått ett uppsving på senare tid och innehåller mycket fibrer. Numera går det att köpa kokosflarn på påse eller i lösvikt i många livsmedelsbutiker. Vissa sorter är dock torkade i sockerlag så undvik dem. Allra bäst är det förstås att äta färsk kokos som du skivar i bitar – det håller munnen sysselsatt länge och gör att du inte äter särskilt mycket.

Rostade kikärtor
Utmärkt snack med högt proteininnehåll och relativt lågt GI. Krydda gärna med lite chiliflakes eller cayennepeppar, så blir de till en riktig smakexplosion i munnen.

Pumpakärnor
Jättebra snacks som är både gott och nyttigt med ett högt innehåll av protein och omega-3. Dessutom rikt på zink som är bra för immunförsvaret.

Rostade solroskärnor
Gott och nyttigt snacks som är lätt att ha i handväskan eller vid skrivbordet. Finns både som naturella och rostade. Passar dessutom utmärkt som smakhöjare till sallader, i bröd och på många maträtter.

Riktigt mörk choklad eller råa kakaobönor
Kakao är det mest antioxidantrika livsmedel vi känner till. Och väljer du en riktigt mörk variant, till exempel Lindts 90% choklad, så får du inte bara i dig många nyttiga ämnen utan du nöjer dig också ofta med ett par bitar. Om du hittar råa kakaobönor eller rå kakaomassa kan du själv göra din choklad genom att äta bönorna som de är (smakar väldigt bittert) eller blanda med en lite mängd naturlig sötma (t ex kokossocker) för att göra din egna desserter. Tänk på att kakao innehåller koffein och kan försämra din sömnkvalité.

Oliver
Oliver innehåller rikligt med nyttigt fett och e-vitamin. Passar utmärkt som elegant snacks. Välj mellan stora, saftiga gröna varianter och kalamati. Men undvik många av de svarta oliver som säljs på burk – ofta är de billiga gröna oliver som färgats.

Grönsaksstavar
Snackssuget beror ofta på en inlärd vana av att vi vill tugga på något. Om du förbereder morötter, selleri eller gurka och skivar i stavar som du har i kylen, då finns det alltid något nyttigt att tugga på när andan faller in.

Smakrika ostar
Kalcium, som finns rikligt i ost, kan faktiskt bidra till att minska fettupptaget i tarmen. Och en ostbricka är ett både lyxigare och godare alternativ till godispåsar och chipsskålar. Välj bland smakrika hårda ostar och undvik helst mjuka varianter som brie, camembert och mozzarella – då nöjer du dig normalt med en mindre mängd.

Cocktailtomater
Numera hittar man många olika tomatsorter i praktiska munsbits-storlek. Varva olika färger och testa dig fram. Små plommontomater är en favorit som är perfekt som TV-god

Publicerad: 2018-04-27

Tillbaka