Att godis, läsk, chips och ostbågar inte är särskilt nyttiga behöver nog ingen tala om för dig. Och självklart är det bästa om du helt kan låta bli dessa. Likväl vill man ofta ha något att smaska på vid festliga tillfällen, eller framför TV:n på kvällen.

Men det finns förstås bättre alternativ ändå för dig som vill unna dig något gott, och ändå hålla midjemåttet i schack.

Torkad frukt: välj bort de som torkats i sockerlag
Mango, aprikoser och fikon är några torkade favoriter som går att köpa i vanliga affärer och som är helt naturliga. Mullbär, goiji och physalis är några mer exotiska varianter, ofta kallade superfruits för sitt höga innehåll av antioxidanter. Däremot bör du se upp med ”naturgodis” och vissa former av torkad frukt som läggs i sockerlag för att bli mjuka, som torkad ananas, blåbär och tranbär (för att de ska bli saftiga fyller man de ofta med sockerlösning). Kolla på innehållsförteckningen och välj bara produkter som är helt naturliga. Och försök hålla dig till några stycken. En torkad aprikos innehåller lika mycket socker som en färsk motsvarighet – och som du vet är det lätt att äta väldigt många. Undvik helt dragerade produkter som ofta täcks med ”yoghurt” - massor av tillsatt socker.

Nötter: max en näve per dag
Utmärkt naturgodis om du väljer naturliga eller torrostade varinater. Håll dig till en näve, ca 60 gram, annars blir det för mycket energi.

Kokosflarn: mycket fibrer
Kokos har verkligen fått ett uppsving på senare tid. Och numera går det att köpa kokosflarn på påse eller i lösvikt i många livsmedelsbutiker. Vissa sorter är dock torkade i sockerlag så undvik dem. Allra bäst är det förstås att äta färsk kokos som du skivar i bitar – det håller munnen sysselsatt länge och gör att du inte äter särskilt mycket.

Rostade kikärtor: högt proteininnehåll
Utmärkt snack med högt proteininnehåll och relativt lågt GI. Krydda gärna med lite chiliflakes eller cayennepeppar så blir de till en riktig smakexplosion i munnen.

Pumpakärnor: bra för immunförsvaret
Jättebra snack som är både gott och nyttigt med ett högt innehåll av protein och omega-3. Dessutom rikt på zink som är bra för immunförsvaret.

Rostade solroskärnor: bra som ”krydda” på maträtter
Gott och nyttigt snack som är lätt att ha i handväskan eller vid skrivbordet. Finns både som naturella och rostade. Passar dessutom utmärkt som smakhöjare till sallader, i bröd och på många maträtter.

Riktigt mörk choklad, eller råa kakaobönor: massor av antioxidanter
Kakao är det mest antioxidantrika livsmedel vi känner till. Och väljer du en variant, ex Lindts 90% choklad, så får du inte bara i dig många nyttiga ämnen utan du nöjer dig också ofta med ett par bitar. Om du hittar råa kakaobönor eller rå kakaomassa kan du själv göra din choklad genom att äta bönorna som de är (smakar väldigt bittert) eller blanda med en lite mängd naturlig sötma (ex kokossocker) för att göra din egna dessert. Tänk på att kakao innehåller koffein och kan försämra din sömnkvalité.

Oliver: nyttiga fetter
Oliver innehåller rikligt med nyttigt fett och e-vitamin. Passar utmärkt som elegant snacks. Välj mellan stora, saftiga gröna varianter och kalamati. Men undvik många av de svarta oliver som säljs på burk – ofta är de billiga gröna oliver som färgats.

Grönsaksstavar: perfekt att ha i kylen
Snackssuget beror ofta på en inlärd vana av att vi vill tugga på något – lite oberoende på vad det är vi tuggar. Om du förbereder morötter, selleri eller gurka och skivar i stavar som du har i kylen, då finns det alltid något nyttigt att tugga på när andan faller in.

Smakrika ostar: det lyxiga alternativet
Kalcium, som finns rikligt i ost, kan faktiskt bidra till att minska fettupptaget i tarmen. Och en ostbricka är ett både lyxigare och godare alternativ till godispåsar och chipsskålar. Välj bland smakrika hårda ostar och undvik helst mjuka varianter som brie, camembert och mozzarella – då nöjer du dig normalt med en mindre mängd.

Lufttorkad skinka och soltorkade tomater
Vill du vara lite kontinental så passar små rullader med lufttorkad skinka och möjligen salami utmärkt som snacks. Toppa med en oliv eller torkad tomat så förhöjer du smaknivån ytterligare.

Cocktailtomater
Numera hittar man många olika tomatsorter i praktiska munsbits-storlek. Varva olika färger och testa dig fram. Små plommontomater är en favorit som är perfekt som TV-godis.

Källa: Den nya GI-metoden av Ola Lauritzson och Ulrika Davidsson

Publicerad: 2018-03-04

Tillbaka