Tar hungern över förnuftet? Vi vet hur du dämpar hungerkänslorna och gör dig av med sötsuget.

Lyssna på din kropps signaler och lär känna tecken på hunger, sötsug och mättnad. Tänk på att äta på samma tidpunkt varje dag, hoppa aldrig över en måltid och ät långsamt. Glöm inte att träning och vardagsmotion sätter igång ämnesomsättningen.
Se över vad det är du äter och tänk på att grönsaker, rotfrukter och råkost är alternativ som bidrar till en starkare mättnadskänsla. Även proteinrika livsmedel som fisk, kyckling, ägg och skaldjur mättar bra.

Lär dig skilja mellan sug och hunger
Glöm heller inte att sug ofta kan upplevas som hunger, men egentligen handlar det om en vana, tröst eller ett substitut. Om du är van vid att unna dig något gott framför tv:n är det bättre att jobba bort själva ovanan än att ha något att mumsa på.
Är det svårt kan du börja med att ersätta godiset eller chipsen mot ett nyttigare alternativ som frukt, grönsaker eller ett glas vatten.


Gör dig av med suget
Har du ett söt- eller saltsug som du behöver bli av med är det viktigaste att du ser till att verkligen bestämma dig. När du är hundra procent säker på att du vill så ser du till att sluta helt med det som du brukar sukta efter under några veckor. Då är suget borta. Glöm inte att även utesluta sådant som du vet triggar ditt sug att äta.
Innan du tar ditt beslut kan du börja med att formulera ett mål. Fundera över när du ska köra i gång och sätt ett datum. Tänk på vilka situationer som kan uppstå och fresta dig att ge upp. Gör upp en plan för hur du ska undvika dessa och hur du går vidare om du, mot all förmodan, faller dit.


Ta hjälp av tvåminuters-regeln
Genom att hålla regelbundna matvanor är det lättare för dig att avgöra om hungerkänslorna däremellan enbart är sug och inte hunger. På så vis vet du när kroppen egentligen inte behöver bränslet. Till din hjälp kan du ha en tvåminuters-regel.
Tvåminuters-regeln innebär att du avvaktar i två minuter när du får en hungerkänsla. I de flesta fall kommer viljan att äta det onyttiga att försvinna och du får kontroll över dina impulser. Många beslut blir klokare om vi väntar i två minuter, oavsett om det gäller mat eller andra delar av livet.


Dämpa hungerkänslorna
• Lär dig att skilja på sug och hunger.
• Ät på fasta tidpunkter och hoppa inte över måltider.
• Bestäm dig och avstå från frestelserna.
• Grönsaker och proteinrika livsmedel ökar mättnadskänslan.
• Ta hjälp av tvåminuters-regeln och få impulskontroll.

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka