En bar är praktisk att ha med sig, den går snabbt att äta och du får massa ny energi. Numera finns många olika sorter och de kan köpas i de flesta matvarubutiker och kiosker. Länk till stort mellanmålstest nedan!

- Det finns en enorm uppsjö av bars med väldigt olika innehåll. Det finns måltidsersättningar, proteinbars, energibars och rawfoodbars. Men de olika kategorierna flyter ihop, en rawfoodbar kan ju så klart ge mycket energi också, säger näringsfysiologen och författaren Kristina Andersson.

Med detta stora urval kan du behöva fråga dig vilken funktion du vill att baren ska ha. Vill du att den bara ska innehålla naturliga ingredienser? Lite kalorier? Mycket protein?

- Som regel innehåller bars väldigt mycket kolhydrater och det är mest snabba kolhydrater. Även om det står protein på en bar så innehåller den oftast mer kolhydrater. Du ska vara medveten om att bars innehåller mycket energi och många kalorier.


Se upp med fruktos
Energin kommer oftast från olika sockerarter. Det kan vara till exempel vanligt socker, glukossirap, agavesirap, honung, fruktsocker eller maltodextrin. Att läsa innehållsförteckningen är bra om du vill få lite koll på vad din bar egentligen är gjord av.

- Jag tycker att du ska vara extra uppmärksam på fruktsocker. Alltså inte torkad frukt, utan rent fruktsocker, fruktos eller fruktossirap. Det låter bra, men är inte det eftersom det gör att blodsocker och blodfetter höjs, det ökar aptiten och främjar fettinlagring. Härdat eller delvis härdat fett kan du också undvika.


Socker från torkad frukt bättre
En trend är att allt fler bars bara innehåller naturliga ingredienser, som nötter och torkad frukt. Vill du undvika tillsatser är det bra, och socker från torkad frukt är bättre än tillsatt socker. Men vill du dra ner på kalorierna gäller det att se upp, för även bars med naturliga ingredienser innehåller mycket energi. Tidpunkten då du äter en bar kan också spela roll.

- Det bästa är att ta en efter träning, då behöver du energi. Vill du äta en bar som mellanmål tycker jag att du ska satsa på en med mer protein, de mättar bättre. En sådan kan du också äta i stället för godis. Men har du ett stort sötsug mättar de ändå dåligt, säger Kristina Andersson.

Hon poängterar också att de flesta bars är tänkta just som mellanmål, inte som ersättning för riktig mat. Du ska inte leva på dem, utan de funkar bäst som snabb energi någon gång då och då.


Tips!
Det är lätt att göra egna energibars eller bollar. Mixa valfria nötter med torkad frukt och smaksätt med till exempel kakao, kardemumma, kanel eller ingefära. Blanda i proteinpulver om du vill ha mer protein. Forma till bars eller bollar och förvara i kylen.

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka