Att långa konditionspass är bra för fettförbränningen är ingen nyhet. Men många drar sig för att ge sig ut i löpspåret när regnet river i ansiktet och mörkret gör det svårt att se var man sätter fötterna. Eller för att man sliter hårt på knän och höfter. Testa istället att träning med cross trainer: då maximerar du fettförbränningen – och är samtidigt snäll mot kroppen, tipsar Ola Lauritzson.

Att jogga förbränner mellan 800-1000 kcal/h, beroende på hur snabbt du springer och med vilken lutning. Än bättre förbränning får du med cross trainer: ungefär 1200-1400 kcal/h är vanligt med medelhög belastning.

 

”Det finns två stora fördelar med cross trainern: dels aktiverar du flera stora muskelgrupper samtidigt (såväl ben som rygg och axlar/armar), dels är rörelserna mjuka vilket minskar slitaget på kroppens leder”, säger kostexperten Ola Lauritzson.

 

Att lägga upp ett program där du tränar 30 minuter på cross trainer under två till tre gånger per vecka kommer med andra ord att öka både din förbränning och muskelmassa väsentligt. Utan att riskera onda knän eller höfter.

 

”Jag tycker också det finns en mental skillnad att ställa sig på löpbandet i förhållande till cross trainern. Av någon underlig anledning känns det mindre jobbigt på cross trainer, trots att förbränningen är högre och svetten lackar”, säger Ola Lauritzson.

Publicerad: 2018-01-26

Tillbaka