Med våra experters nya viktmetod kan du tappa 10 kilo på bara 6 veckor – och få fasta, tonade muskler och en slankare kropp.

Att styrketräna med vikter har en föryngrande effekt. För varje extra kilo muskler ökar antalet kalorier som du bränner, även när du vilar. Denna funktionella träning gör inte bara att du klarar vardagen, den hindrar också muskelförlust.

Efter din 30-årsdag börjar dina muskler försvinna med cirka 2,5 kilo per årtionde, och den mängden dubblas efter klimakteriet.

Genom att äta medvetet, välja hälsosam mat som gör dig yngre, minska stressen, stoppa känsloätandet och träna så att du stärker musklerna som bränner kalorier dygnet runt får du den starka kropp och det lugna sinne som du vill ha.

Så ofta ska du träna: 3 gånger i veckan, varav två är styrketräningspass och ett är ett fettförbrännarpass. Efter ungefär två veckor kan du lägga på mer vikter eller öka motståndet. Det är viktigt att träna hela kroppen, men eftersom övningarna är olika belastar du inte samma muskler. Innan varje pass bör du göra en uppvärmning.

 

Exempel på upplägg:

Måndag: Styrketräning
Tisdag: Vila eller någon kul sport.
Onsdag: Styrketräning
Torsdag:Vila eller någon kul sport.
Fredag: Fettförbränning (som utfall, hopprep, intervall löpning på max i 30 sekunder åt gången. Håll på i minst 20 minuter) 
Lördag: Vila eller någon kul sport.
Söndag: Promenera eller jogga.

Publicerad: 2018-01-26

Tillbaka