Midsommar och färskpotatis är något alldeles speciellt, men hur är det då med GI värdet på denna knöl?

Färskpotatis har lägre GI-värde än den klassiska höstpotatisen eftersom den innehåller mer vatten och mindre kolhydrater. Detta gör att färskpotatisen också innehåller färre kalorier. Den är fortfarande rik på fibrer, folat, kalium och vitamin C samt B6 och är således väldigt näringsrik!

Anledningen till att färskpotatis har lägre GI är helt enkelt för den har en annan sammansättning. Potatis innehåller som sagt kolhydrater i form av stärkelse. Stärkelser kan vara uppbyggda av amylos eller amylopektin vilket är två olika sockermolekyler. Färskpotatisen innehåller en högre andel av amylos vilket tas upp långsammare i tarmen i jämförelse med amylopektin. Detta resulterar i ett lägre GI-värde för färskpotatisen.


Så laga du till en kall, god potatissallad till grillen på midsommar!

Potatissallad med rädisor, äpple och oliver 

För 4 personer

10 st kokta, kalla färskpotatisar
  1 st äpple
  6 st rädisor
  2 st knipplökar
  10 st kärnfria svarta oliver
 
Dressing:
2 msk dijonsenap
  3 msk kapris
  1 msk rödvinsvinäger
  1 tsk malen svartpeppar
  1 dl olivolja


1. Blanda samman senap, kapris, vinäger, olja och svartpeppar.

2. Skiva potatisarna. Tärna äpplet och skiva rädisorna. Strimla/ hacka löken. Blanda potatis, äpple, rädisor, lök och oliver. Vänd försiktigt ner dressingen.

 

Potatissallad med avokado och rädisor 

För 4 personer

En somrig och god potatissallad som blir krämig av avokadorna. Tar du med salladen på utflykt kan du vända ner avokadotärningarna i sista stund före servering. Receptet kan dubbleras.
8 st kokta, kalla potatisar
  2 st salladslökar
  10 st rädisor
  2 st avokador
  0,5 dl pressad limesaft
  1 dl olivolja
  salt och malen svartpeppar

1. Skär potatisarna i bitar. Ansa salladslökarna och skär dem i ringar. Skölj rädisorna noga, ansa och dela dem i mindre bitar. Blanda samman potatis, lök och rädisor i en skål.
2. Blanda samman limesaft, olivolja, salt och peppar. Vänd ner i potatisblandningen.
3. Dela avokadorna precis före servering. Ta bort kärnan och skär fruktköttet i tärningar. Blanda ner i salladen.

 

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka