Vetemjöl är en kraftigt raffinerad produkt med högt GI, faktiskt högre än vanligt vitt socker. Vetemjöl finns i många produkter, inte minst bröd, kakor och pajer. Dessutom är det rikt på gluten, som många är känsliga för.

Vetemjöl är en kraftigt raffinerad produkt med högt GI, faktiskt högre än vanligt vitt socker. Vetemjöl finns i många produkter, inte minst bröd, kakor och pajer. Dessutom är det rikt på gluten, som många är känsliga för. Men numera finns det många bra alternativ. Och det är en bra grundregel att helt försöka undvika vanligt vetemjöl i kosten.

Bakepro:

Bra till muffins
En ersättning för vetemjölet som går bra att använda till exempelvis mjuka kakor och muffins.

Rågmjöl: Vanligt i knäckebröd

Fullkornsmjöl av råg där hela kärnan används vilket bevarar näringsämnen och nyttiga fibrer. Råg har också visat sig att bra egenskaper för att balansera insulinnivån i blodet. Huvudingrediens i traditionellt knäckebröd. Däremot bör man vara uppmärksam på rågsikt som till största delen faktiskt består av siktat vetemjöl.

Dinkelmjöl:

Ger brödet fylligare smak
Rikt på järn, magnesium och B-vitaminer. I fullkornsvarianten av detta mjöl ingår hela kärnan med grodd och kli, vilket ger ett naturligt näringsrikt mjöl med hög fiberhalt. Bröd och bullar som bakas på dinkel får en fylligare smak.

Fiberhusk:

Funkar till pizza
Består av pulvriserade psylliumfröskal. Kan användas till bland annat matbröd, pizza och pannkakor.

Sojamjöl:

Passar till paj
Framställs av sojabönor som rensas, rostas, skalas, mals till mjöl och siktas. Rikt på protein, fleromättat fett, vitaminer och mineraler. Passar bra att användas till pajbottnar och matbröd.

Kruskakli:

Gör brödet saftigt
Ett extra grovmalet kli av vetekornet skal. Innehåller 50 procent fibrer. Om du tillsätter kruskakli får du ett saftigare och mer fiberrikt bröd. Kokosmjöl: Högt fiberinnehåll
Ett mjöl av kokos som är glutenfritt och har väldigt lågt GI. Det är knappt några kolhydrater alls i det här mjölet. Kan användas till många olika bakverk.

Mandelmjöl:

Få kolhydrater
Mandelmjöl används till framförallt söta bakverk som till exempel makroner och är en huvudingrediens i mandelmassa. Det fungerar utmärkt som en ingrediens i matbröd, pannkakor och muffins och ger en härlig smak vid panering. Glutenfritt och bara 4-5 procent kolhydrater.

Hasselnötsmjöl är ett annat alternativ med liknande egenskaper.

Fiberfin:

Ger extra fibrer
Mjöl med 60 procent fibrer som kan användas i bakning och matlagning istället för vanligt mjöl utan att smak, konsistens eller utseende blir förändrat (byt ut upp till 20 procent av det vanliga mjölet). En matsked fiberfin ger lika mycket fibrer som en dl grovt mjöl. Naturligt glutenfritt. Fibrex: Mer fibrer och förlängd hållbarhet

Fibrex

är en kostfiber, gjord av betfiber. Naturligt glutenfri. Dess höga, vattenhållande förmåga gör Fibrex till en utmärkt råvara i baknings- och matlagningssammanhang. Bröd får förlängd hållbarhet. Färsrätter blir saftigare och godare. Blanda Fibrex i din müsli och få ett högre kostfiberinnehåll . 

Publicerad: 2016-12-23

Tillbaka