Vattenträning är ett lustbetonat alternativ till landträning. En perfekt kombination av styrke- och konditionstränings, där hela kroppen genomarbetas. Vattnet används som redskap och du arbetar med tyngdlöshet och vattenmotstånd.

CSS

 

Växla stora knälyft
Det bästa med vattengympan är att du kan anpassa tempo och motstånd efter din egen förmåga. Vattnets flytkraft ger stöd åt leder samt ökar smidighet, rörlighet, styrka och kondition. Du kan förbättra balans och koordination.

 

Spring framåt, bakåt och åt sidan
De flesta rörelserna kan utföras med bottenkontakt eller fritt från botten. Träningen blir tuffare utan bottenkontakt och det kan vara bra att ha ett flytbälte när du jobbar på djupt vatten. Du kan också använda tillbehör för att öka motståndet som till exempel boll, simhandskar och flythantlar.

 

Spring och boxa framåt
Vattenträning har fått ett oförtjänt dåligt rykte om sig att vara ”tantgympa” vilket absolut inte stämmer. Det är helt upp till dig själv hur jobbig din vattenträning ska vara.

 

Twist
Att hålla ett högt konditionstempo och samtidigt styrketräna med armar och ben genom att använda vattnets motstånd är en enorm utmaning och kräver sin man eller kvinna.

 

Klapp på foten framför och bakom kroppen
Eftersom vattnet håller lägre temperatur än kroppen går det åt mer energi för att hålla kroppsvärmen.

 

Åka skidor
Man brukar säga att 45 minuters vattenträning motsvarar 60 minuters landträning. Öka tempot och desto mer energi går åt att hålla kroppen varm.
Bra fettförbränningsträning.

 

Spring bakåt och tryck undan vattnet med handflatorna
Vatten är mer kompakt än luft. Det krävs betydligt mer energi att dra en rak arm genom vattnet än genom luften.

 

Saxa armar och ben
Detta gör vattnet till en utomordentlig bra styrketräningsform. Ju rakare armar och ben du orkar ha desto tyngre

 

Hoppa upp, dra upp benen och klappa under rumpan
Vattentrycket ökar med ökat vattendjup och det är likvärdigt på alla sidor av kroppen. Det förbättrar blodcirkulationen och sänker hjärtfrekvensen under träningen.

 

Benkick framåt och åt sidan
Att förflytta kroppen framåt, bakåt eller åt sidan skapar olika tryck beroende på hur snabbt kroppen förflyttas. Ökat tryck framifrån sänker trycket bakifrån, strömvirvlar och sug uppstår och belastningen på kroppen ökar.

 





Ligg på på rygg och vänd till mage
Vattnets unika egenskaper med ett anpassat motstånd bygger upp kroppsbalanserade muskler utan att slita på leder och bindväv, vilket gör det till en mer skonsam träningsform än landträning.





Ligg på sidan och vänd till andra sidan
Flytkraft utgör stöd åt hela kroppen. En kropp som på land väger 60 kg väger endast ca 10 kg i vattnet. Det ökar din smidighet och ändrar uppfattningen om hur tufft du egentligen tränar eftersom hjärtat inte belastas lika tungt som på land. Det är dessutom stabilitetsträning. Bara genom att hålla dig själv stilla i vattnet krävs att du håller emot med mag- och ryggmuskler för att inte flyta iväg. Flytkraft utgör stöd åt hela kroppen.

 

Publicerad: 2018-01-24

Tillbaka