Redan när du sätter tänderna i något grovt och fiberrikt känner du att du kommer bli mättare och att magen kommer att få något att jobba med. Många av oss äter alldeles för lite fullkorn och fibrer. Speciellt innan vi började med GI. Men nu är det ändring på det, eller hur?

Fullkorn innehåller fibrer som är genvägen till hälsa, viktnedgång och en väl fungerande mage. Byt ut den vita pastan mot vildris eller quinoa och det vita brödet mot osötat fullkornsbröd med hela korn. Vitt bröd, vit pasta, polerat ris har förfinats så till den milda grad att vitaminer, mineraler och fibrer har försvunnit i processen.

Redan när du sätter tänderna i något grovt och fiberrikt känner du att du kommer bli mättare och att magen kommer att få något att jobba med. Många av oss äter alldeles för lite fullkorn och fibrer. Speciellt innan vi började med GI.

Här är sex anledningar till varför du ska äta fiberrikt fullkorn:

1. Det minskar ditt kolesterol genom att fibrerna hjälper till att ta upp de onyttiga fetterna i blodet.

2. Du håller dig mätt längre. När du tuggar fibrerna skickas mättnadssignaler till hjärnan. Fibrerna sväller också i magsäcken, vilket gör att du känner dig mätt tidigare, innan du ätit för mycket och lång tid efter att du har ätit.

3. Du minskar risken för sjukdomar som till exempel cancer i magen, munnen, tjocktarmen, gallblåsan och äggstockarna. Genom att äta fullkorn håller sig dina celler friska. Fullkorn innehåller bland annat fytokemikalier som är mikroskopiska växtämnen och E-vitamin som har stor betydelse för immunförsvaret, och kan hjälpa till att förebygga många sjukdomar. Fibrerna suger upp och tar med sig mindre nyttiga ämnen ut ur kroppen och håller magen i trim.

4. Du får energi som passar till träning. Fullkorn är den bästa källan till energi när du ska vara fysiskt aktiv. Genom att du äter kolhydrater med lågt GI lagrar du långsamma kolhydrater i kroppen som ger stabil energi i flera timmar efter att du ätit. Genom att äta rätt kolhydrater kan du prestera mer och träna effektivare.

5. Du blir piggare och blir mer koncentrerad. När du äter långsamma kolhydrater ligger din blodsockernivå stabilt. Det gör att du kan vara koncentrerad och pigg flera timmar efter att du ätit.

6. Du förebygger diabetes. Genom att äta fullkorn minskar du risken för diabetes, vilket dessvärre allt fler drabbas av. Fibrerna och de hela kornen gör att det blir en fördröjning på glukosen ut i blodet, du undviker en snabb blodsockerhöjning och därmed ett kraftigt insulinpåslag.

 

Sex tips för bra magkänsla:


Ät 15 gram fibrer från fullkorn per dag.


Ät 20 gram fibrer från grönsaker och frukt per dag.

Ät minst 500 gram grönsaker per dag.


Drick 1,5 - 2 liter vatten om dagen.


Ät kolhydrater med lågt/medel GI.


Motionera dagligen.


Minska stressen och sov gott om natten.

 

Tips på bra fullkornskällor:
Osötat fullkornsrågbröd, råris, fullkornspasta, bulgur, quinoa, All Bran (helst fiber plus), havregrynsgröt, vetekli, korn och dinkel.

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka