Det är ganska lätt att glömma bort att även sådant som vi dricker faktiskt påverkar såväl blodsockerkurvan som midjemåttet – ibland mer än det vi tuggar i oss. Här kommer några smarta dryckesalternativ som du absolut ska testa.

 

Smaksatt vatten och mineralvatten

Tycker du det är tråkigt med vanligt vatten så prova att smaksätta med färska frukter och bär som mango, apelsin, hallon eller jordgubbar. Droppa i lite lime eller citron så förhöjer du smaken än mer. Eller varför inte färska örter som  citronmeliss eller basilika.
Extra festligt blir det om du tillsätter kolsyra. Soda streamern behöver ju inte användas bara för att göra läsk...

Lyxiga teer och iste

Te är en vanlig måltidsdryck i många kulturer. Och varför inte anamma den goda vanan? Testa olika smaker och unna dig att köpa bra kvalitet istället för de pulvriserade varianterna som finns i de flesta påsteerna. Du kan också enkelt själv göra varianter på örter eller kryddor. Några skivor färsk ingefära med lite citron och en gnutta honung passar perfekt för kyliga vinterkvällar. Eller varför inte brygga te med färsk chili? Iste är både läskande och gott. Brygg en stor kanna och häll upp i en karaff som du ställer i kylen. Spetsa med citron, örter och kanske en gnutta sötningsmedel. Undvik däremot iste på burk som mest kan likställas med läsk. Tänk på att vanligt te (även grönt te) innehåller ungefär hälften så mycket koffein som kaffe och att du därför helst ska undvika det sent på kvällen.

Kaffe

Kaffe har, liksom te, många bevisade hälsofördelar inte minst för att det innehåller mycket antioxidanter. Koffeinet gör dig piggare och ökar uthålligheten när du tränar. Dessutom ökar frisättningen av fettsyror vilket gör att fettförbränningen ökar. Iskaffe är en underskattad och läskande dryck för varma sommardagar. Brygg en kanna och fyll med is. Om du vill, krydda med lite  kardemumma, kanel eller muskot för en annan smakdimension. Undvik helst caffelatte som innehåller för mycket mjölksocker, laktos. Och skippa alla former av  pulvermjölk som finns i automater, det finns inget nyttigt i dem.
Drinkar med kaffe bör du helt undvika. En Irish coffee fylld med socker, grädde och whisky har mycket lite gemensamt med vanligt svart kaffe, förutom möjligen färgen.

Publicerad: 2018-02-23

Tillbaka