Vikten sitter lika mycket i hjärnan som runt midjan, säger nya forskarstudier

Vill du gå ner i vikt? Då ska du tänka på hur nyttig din lunch var, istället för att fokusera på hur många överflödskalorier godispåsen du råkade stoppa i dig framför tv:n igår kväll innehöll.

Det kom forskare vid Cornell University fram till efter att ha analyserat resultaten från 43 tidigare studier om hur vi påverkas av olika typer av hälsobudskap.

Vi blir nämligen mer motiverade att göra positiva hälsoval som leder till viktminskning av uppmuntrande budskap om hur bra vi kommer att må av den där avokadosalladen, än om vi istället får höra hur den där saftiga hamburgaren kommer att sätta sig runt midjan.

Negativa viktbudskap kan av många upplevas som mer irriterande än inspirerande. En studie visade nyligen att 73 procent av de överviktiga testpersonerna åt mer istället för mindre när de utsattes för sådana pekpinnar.

Med andra ord – viktminskning handlar inte bara om kalorier, utan även om vår mentala inställning.

Publicerad: 2018-08-03

Tillbaka