De flesta av oss har en väninna som håller vikten oavsett om hon varit på semester eller skippat träningen under en längre period.

Nu visar forskning att kvinnor som är naturligt smala tänker annorlunda – och har ett annat förhållningssätt till mat – jämfört med många andra. Nedan följer 8 punkter som många smala kvinnor har gemensamt. Genom att agera som att du är en storlek mindre – så kan du också bli det!

1. De äter sig lagom mätta
På en skala från ett till tio tenderar smala kvinnor att sluta äta vid sex-sju ungefär – medan andra fortsätter till åtta-tio på skalan. Det kan bero på att känslan av mättnad skiljer sig. Vissa nöjer sig med att bara vara mätt – medan andra vill bli proppmätta. Eller för att äta upp det som finns på tallriken helt enkelt.

Lösning: När du ätit halva din portion, lägg ner besticken och känn efter var på skalan du befinner dig. Gör det igen när du har några tugga kvar. Detta ökar din medvetenhet om din mättnadskänsla.

2. De vågar vara hungriga
Många av oss ser hunger som ett tillstånd som måste ”botas”. Om magen kurrar måste den fyllas. Den som ser på hunger på detta sätt riskerar att äta för att aldrig bli hungrig – vilket kan innebära för mycket mat. Smala personer hanterar hunger bättre, de är medvetna om att hungerkänslor kan komma och gå.

Lösning: Våga trotsa hungern en dag, genom att hoppa över ett snack exempelvis, och märk att det inte är så farligt att vara hungrig en liten stund.

3. De tröstäter inte
Det är inte så att smala kvinnor inte tröstäter, men de är medvetna om det. På så sätt är det lättare att sluta.

Lösning: Om du känner dig arg eller ledsen, välj ett kalorifritt alternativ i stället. Gå en sväng runt kvarteret, ring en vän – eller gör något annat som piggar upp dig. Om du ändå väljer att äta något, lär dig att säga stopp.

4. De äter mer frukt och fibrer
Enligt en studie i Journal of American Dietetic Association äter smala kvinnor mer frukt och fibrer samt mindre fett än överviktiga personer.

Lösning: Lägg till mer frukt i din kost. Det kan vara ett äpple till mellanmål eller lite bär i frukostyoghurten. Satsa på hela frukter, inte juice.

5. De äter en lagom varierad kost
Att äta varierat är viktigt, men alltför många smaker och konsistenser kan uppmuntra kroppen att äta mer. Smala personer har en ganska konsekvent kost, som inte bjuder på så många överraskningar.

Lösning: Försök att äta så konsekvent som möjligt, ät exempelvis fibrer till frukost och grönsaker till lunchen.

6. De kan kontrollera sig
Forskning har visat att den största orsaken till viktökning bland kvinnor i åldern 50-60 är ohämmat ätande. Kvinnor som var bättre på att kontrollera sig hade det lägsta BMI-värdet.

Lösning: Förbered dig inför tillfällen med mycket mat, och bestäm innan att du inte behöver någon dessert till exempel.

7. De rör sig mer
Kvinnor som väger mindre rör sig mer än andra. Forskning visar att de är aktiva två och en halv timme extra varje dag, jämfört med andra kvinnor. Det förbränner en hel del kalorier.

Lösning: Se över hur mycket du egentligen rör dig varje dag. Många överskattar sin fysiska aktivitet. Skaffa en stegräknare till exempel.

8. De sover bra
Studier har visat att smala kvinnor sover två timmar extra varje vecka jämfört med överviktiga. Mindre sömn kan minska fettförbränningen och öka aptiten.

Lösning: Försök sova mer. Två timmar i veckan är bara 17 minuter per natt, något som de flesta borde kunna klämma in i sitt pressade tidsschema. Ha sedan som mål att försöka sova åtta timmar per natt.

 

Publicerad: 2018-02-25

Tillbaka